Mnichovská MHD se vrátila na předcovidová čísla

Tramvaj v Mnichově. Foto: OMH, 12/2014

Mnichovský dopravní podnik (Münchner Verkehrsgesellschaft, MVG) v roce 2024 přepravil 615 milionů cestujících, což odpovídá stejnému počtu lidí jako v rekordním roce 2019. Ve srovnání s rokem 2023 se počet cestujících zvýšil o 45 milionů, tedy přibližně o osm procent.

Během celosvětové pandemie covid-19 čelil mnichovský dopravní podnik, stejně jako ostatní přepravní společnosti v evropských metropolích, výraznému propadu v počtu přepravených cestujících. Společnost však letos v lednu zveřejnila statistiky za rok 2024, které ukazují, že nárůst po pandemii je neoddiskutovatelný a rok 2024 se zapsal stejně dobře jako rekordní rok 2019. Celkový počet cestujících se vyšplhal na 615 milionů.

Cestující MVG 2024. Zdroj: mvg.de

Sinaida Cordes, vedoucí oddělení rozvoje mobility a příjmů, popsala několik důvodů, proč se zájem o metro, autobusy a tramvaje opět zvýšil. „Nárůst počtu cestujících podpořilo několik faktorů: rok 2024 byl prvním celým rokem, kdy cestující mohli cestovat s jízdenkou Deutschlandticket. Kromě toho se v Mnichově konal nadprůměrný počet významných akcí a rekordní počet návštěvníků hlavního města spolkové země byl zaznamenán také v oblasti cestovního ruchu. Počasí také způsobilo částečný přesun od cyklistiky k cestování veřejnou dopravou.“

Metro vede, autobusy a tramvaje se blíží k číslům před pandemií

Metro v roce 2024 přepravilo 452 milionů cestujících, což znamená 10% nárůst oproti roku 2023 a dokonce i 5% nárůst oproti rekordnímu 2019. Autobusy využilo 210 milionů cestujících, což je o 6 % více než v roce 2023, ale stále o 5 % méně než v roce 2019. Tramvaje přepravily 120 milionů lidí, tedy o 4 % více než v roce 2023, avšak stále nedosáhly počtu cestujících z roku 2019, kdy tento dopravní prostředek používalo o 4 % více cestujících.

MVG připravuje nové projekty, které by měly zajistit větší pohodlí a spolehlivost pro cestující, sem patří například nepřetržitý víkendový noční provoz metra či prodloužení tramvajové linky 12. Generální ředitel MVG Ingo Wortmann ale dále jedním dechem dodává: „Modernizujeme a rozšiřujeme infrastrukturu, abychom zajistili efektivitu a spolehlivost našich dopravních prostředků při stále rostoucí poptávce. Pořizujeme také efektivnější vozidla metra a tramvají, která nahradí starší vozidla. Nemáme však finanční prostředky na další rozšiřování našich služeb, takže to lze provádět nanejvýš po malých krocích.“