Na Palmovce jsou upravené „čočky“

"Čočky" na zastávce. Zdroj: ROPID

Nová grafická podoba informací na zastávkách MHD, kterou od loňského podzimu testujeme na Palmovce, doznala úprav na základě výsledků uživatelských průzkumů. Zvýrazněny byly nejdůležitější informace (čísla linek, šipky, kód nástupiště) a upraveny symboly pro výluky a noční dopravu. Naopak byly mírně upozaděny doplňkové informace, které nejsou pro cestující tak zásadní. Upravená grafika je nyní k vidění na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce, cestující si mohou stále porovnat původní a novou podobu – vždy na jedné straně označníku je původní verze a na druhé nová, aktuálně upravená. Podle výsledků testování nyní vznikne nový manuál pro všechny zastávky PID.

Od podzimu 2024 si mohou cestující na významném přestupním uzlu Palmovka porovnat původní a novou podobu informací na všech zdejších zastávkových označnících. Novou grafiku vznikajícího jednotného navigačního systému Čitelná Praha od designérského studia Side2 jsme podrobili uživatelskému zkoumání, abychom zjistili, jak je pro různé typy uživatelů čitelná a srozumitelná. Kvantitativní anketní průzkum mezi 350 náhodnými respondenty provedla agentura STEM/MARK. Druhým typem průzkumu bylo hloubkové kvalitativní zkoumání s pečlivě vybraným vzorkem 17 respondentů, kteří reprezentovali jak pravidelné uživatele, tak lidi neznalé systému i s různými zrakovými a kognitivními bariérami. Tento průzkum realizovala společnost Bohemia Design & and Research.

Co jsme z průzkumů zjistili?

„Čočky“ na zastávce. Zdroj: ROPID
„Čočky“ na zastávce. Zdroj: ROPID

Jak byl původní návrh upraven?

Co bude dál?

Ve spolupráci s designéry, Dopravním podnikem hl. m. Prahy i Integrovanou dopravou Středočeského kraje chceme připravit komplexní manuál pro tvorbu informací na všech zastávkách PID a zároveň bychom rádi otestovali novou grafiku na dalších typech zastávek i při různých kombinacích trvalého a výlukového značení. Důležité je, aby manuál počítal s nejrůznějšími provozními stavy, umožňoval aplikaci atypických prvků na vybrané zastávky a byl dostatečně univerzální pro možnost použití napříč zastávkami v Praze i ve Středočeském kraji. A pokud možno sloužil dobře jak pravidelným, tak občasným cestujícím.

Cílem projektu je, aby na zastávkách současně s novou grafikou byly informace, které cestující skutečně potřebují a rozumí jim. Zároveň je důležité, aby se nové grafické prvky např. v podobě kódu nástupiště, noční dopravy, výluk nebo dalších piktogramů používaly konzistentně napříč celým systémem, od stanic metra přes zastávky povrchové dopravy, informace ve vozidlech až po webové stránky nebo mobilní aplikace a vyhledávače spojení.

TZ ROPID