Večer 27. června 2025 dojezdil po více jak dvaceti letech moskevský monorail, známý jako linka 13 metra. U stanic se shromáždily davy lidí – dopravní nadšenci, místní obyvatelé i turisté, kteří se přišli naposledy svézt unikátním dopravním prostředkem, který po více než dvacet let utvářel panorama této části města. Následujícího rána, 28. června 2025, byl provoz definitivně ukončen. Z reproduktorů se začalo ozývat strohé hlášení: „Vážení cestující, monorail je uzavřen z důvodu rekonstrukce. Na jeho místě bude otevřen nadzemní městský park“.
Proč musel monorail skončit?
Rozhodnutí o ukončení provozu bylo výsledkem souhry ekonomických, strategických a urbanistických faktorů. Monorail, spuštěný v roce 2004 nejprve v omezeném „vystavním“ režimu, byl od počátku sužován technickými problémy a vysokými náklady. Jeho osud zpečetila kombinace tří faktorů.
- Provoz byl dlouhodobě ztrátový a plánovaná technická inspekce odhalila nutnost rozsáhlé a nákladné generální opravy celé konstrukce i vozového parku.
- Dramatický pokles počtu cestujících – z 16 000 denně v roce 2014 na méně než 2 000 na začátku roku 2025. Monorail se stal obětí rozvoje sítě metra a městské železnice (v okolí lze místo linky 13 použít metro 11, nebo vlaky D2 a D4.
- Horší přestupní vazby na okolí: S délkou pouhých 4,7 km a problematickými přestupy se monorail nikdy nestal plnohodnotnou a integrovanou součástí MHD. Mj. pod částí dráhy vedla tramvajová trať s komfortnějším cestováním, plus autobusové linky zajišťující podobné spojení.
Z kolejí promenáda
Městská správa využila platformu „Активный гражданин“ (Aktivní občan) ke komunikaci projektu a proces participace. V internetovém hlasování na začátku června 2025 podpořilo více než 71 % účastníků myšlenku přeměny monorailu na nadzemní park. Nicméně krátký sled událostí, od hlasování po zastavení provozu je pozoruhodný.
Nový park, inspirovaný newyorskou High Line, je prezentován jako „první ruský celoroční park ve výšce“. Na ploše 40 000 m² propojí pět městských čtvrtí s 300 000 obyvateli. Nabídne běžeckou dráhu dlouhou přes 4 km, pěší aleje, kavárny a odpočinkové zóny, to vše s bezplatným a nepřetržitým přístupem. Součástí projektu je i demolice části estakády u výstaviště VDNCh s cílem otevřít a vylepšit panoramatický výhled na jeho hlavní vchod. Otevření parku je plánováno na rok 2027.