Na první pohled zaujme moderním vzhledem, při jízdě překvapí tichostí, klimatizací a prostorným interiérem. Nová tramvaj Škoda 52T, která od června brázdí linku 12, má za sebou první týdny v běžném provozu – a podle reakcí cestujících zvládá svou roli víc než obstojně.
Pokud jste někdy jeli některým ze starších vozů, víte, že ticho rozhodně nepatří mezi jejich přednosti. U 52T je to naopak. Plynulý rozjezd, tiché brzdění, minimum vibrací. A zatím žádné skřípání, které by rušilo zážitek z jízdy. Jak trefně poznamenal jeden z komentujících: „Konečně důstojná tramvaj bez zjevných vad.“
Pro srovnání – dřívější modely Škoda 14T, navržené ve spolupráci s Porsche, si kvůli hlučnému projevu na kolejových kříženích vysloužily přezdívku pojízdné železářství. Ani jejich následnice 15T situaci příliš nezlepšily. Specifická konstrukce podvozků a volnější uchycení některých částí způsobují, že tyto tramvaje jsou při jízdě přes výhybky stále dost slyšet.
U 52T je to jiné. Tramvaj působí klidně i na složitějších úsecích trati. Cestující oceňují především ticho a plynulost – i když s rezervou dodávají, že čas ukáže, jestli si novinka zachová své vlastnosti i po tisících najetých kilometrech.
Novinka, která šetří nejen uši, ale i energii
Nový model přináší kromě komfortu i celou řadu technických vylepšení, která mají pozitivní dopad na životní prostředí a ekonomiku provozu. Například celovozová klimatizace využívá přírodní chladivo šetrné k atmosféře.
Tramvaj je vybavena systémem rekuperace – tedy schopností využívat brzdění ke zpětnému získávání energie. Místo klasických mechanických brzd se vůz zpomaluje elektromotorem, což snižuje opotřebení a zároveň šetří elektřinu. K tomu přispívají i klasické nápravy a jednodušší podvozky, které mají být méně náročné na údržbu.
Sečteno a podtrženo: Škoda 52T má ambici stát se nejen pohodlným a tichým vozem pro cestující, ale také efektivnějším a udržitelnějším prostředkem pro město.