Dopravní podnik města Kolín nad Rýnem (KVB) se chystá na zásadní obnovu svého vozového parku. Od švýcarské společnosti Stadler objednal 132 nových vysokopodlažních tramvají (Stadtbahnu) v celkové hodnotě bezmála 700 milionů eur. Nová vozidla přinesou nejen vyšší kapacitu a komfort pro cestující, ale i nejmodernější technologie pro řidiče a úspornější provoz.
Kolínský dopravní podnik učinil klíčový krok k modernizaci veřejné dopravy. Nové vozy od Stadleru jsou navrženy přesně na míru místní sítě a postupně od roku 2029 nahradí starší soupravy na vytížených linkách 4, 13 a 18.
Flexibilita a obří kapacita
Jednou z hlavních předností nových vozidel je jejich modularita. Dvě soupravy bude možné pomocí rychlospojky spojit do jednoho průchozího vlaku. Součástí objednávky je navíc 34 desetimetrových středových modulů, které umožní prodloužit soupravy až na délku přibližně 70 metrů. V této konfiguraci nabídnou prostor až pro 470 cestujících, což výrazně převyšuje kapacitu současných vozidel a umožní efektivnější využití stávající infrastruktury.
„Schválení tohoto důležitého projektu nám dává jistotu v plánování. Vzhledem k náročné rozpočtové situaci jsme velmi vděční za finanční podporu, která je pozitivním signálem pro realizaci transformace mobility a posílení veřejné dopravy,“ uvedla Stefanie Haaks, generální ředitelka KVB.
Bezpečnost a komfort na prvním místě
Vozidla budou technologickou špičkou. Kabina řidiče nabídne vynikající výhled do všech stran, asistenční systém bude varovat před hrozícími kolizemi a kamerový systém nahrazující zpětná zrcátka zcela eliminuje mrtvé úhly.
Nové standardy se projeví i v interiéru pro cestující. O příjemné klima se postará energeticky úsporná klimatizace, zatímco aktuální informace zajistí velké 29palcové monitory. Širší uličky a plně průchozí interiér navodí pocit prostornosti a umožní rovnoměrnější rozmístění cestujících, což zrychlí jejich výměnu v zastávkách. Důraz byl kladen také na maximální bezbariérovost.
„Společně s KVB vysíláme silný signál pro mobilitu budoucnosti – komfortní, energeticky úspornou a připravenou na výzvy zítřka. Vozidla jsou pro Kolín šitá na míru a kombinují nejmodernější technologie s flexibilním, modulárním designem,“ řekl Jure Mikolčić, generální ředitel společnosti Stadler pro Německo.
Dlouhá životnost a harmonogram dodávek
KVB se na Stadler spoléhá i v oblasti udržitelnosti a dlouhodobé spolehlivosti. Nové tramvaje jsou navrženy pro životnost přesahující 30 let. Stadler v rámci dlouhodobého partnerství zajistí dodávky náhradních dílů a kompletní servisní podporu.
Prvních deset tramvají a pět připojitelných modulů by mělo být dodáno v roce 2029 pro zahájení zkušebního provozu. Sériové dodávky budou probíhat od poloviny roku 2030 do konce roku 2032. Nová vozidla postupně nahradí dosluhující soupravy řad 2200/2300 a 5100.