Varšavský tramvajový duel: Hyundai vs. Škoda

Tramvaje ve Varšavě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš (2023)

Varšava stojí před klíčovým rozhodnutím, které na desítky let ovlivní její městskou dopravu. V jednom z největších evropských tendrů na dodávku až 160 nových tramvají se utkávají dva giganti: jihokorejský Hyundai, současný dodavatel, a česká Škoda Transportation, osvědčený evropský hráč. Nejde jen o nákup vozidel, ale o strategickou volbu mezi odlišnými technologiemi, cenami a provozními zkušenostmi.

Potřeba nových tramvají je pro Varšavu akutní. Město masivně investuje do rozšiřování sítě, jak dokazují nedávno otevřené tratě do hustě osídlených čtvrtí Wilanów a na Sielce, a další se připravují, například na Gocław. Kromě obsluhy nových tras je cílem zakázky definitivně nahradit poslední vysokopodlažní vozy a dosáhnout 100% nízkopodlažního vozového parku.  

Zadávací dokumentace přináší jednu zásadní novinku, která je přímou reakcí na zkušenosti s dosavadními vozy. Nové tramvaje musí mít minimálně 56 míst k sezení (v jednosměrné verzi). To je dramatický nárůst oproti současným vozům Hyundai 140N „Warsolino“, které nabízejí pouze 31 sedadel a jsou za to často kritizovány.  

Vyzývatel: Škoda Transportation

Český výrobce vstupuje do soutěže jako silný vyzývatel s referencemi z celé Evropy, zejména z náročného německého trhu, kde dodává tramvaje do měst jako Bonn, Mannheim nebo Heidelberg. Klíčovým trumfem Škody je ale její úspěšné působení přímo ve Varšavě, kam bez problémů dodala 37 moderních souprav metra „Varsovia“. Škoda tak pro město není neznámou, ale prověřeným partnerem. Její nabídka, pravděpodobně postavená na platformě ForCity, dokáže s přehledem splnit požadavek na vysoký počet sedadel – například verze pro Prahu jich má 70.

Obhájce: Hyundai Rotem

Jihokorejský Hyundai obhajuje svou pozici, kterou získal v roce 2019 vítězstvím v přelomovém kontraktu na 123 tramvají. Jeho vozy „Warsolino“ jsou oceňovány pro nízkou hlučnost a energetickou úspornost. Jejich provoz však provázejí i problémy – cestující si opakovaně stěžují na nepříjemné „škubání“ při brzdění a byly zaznamenány i vážnější poruchy, včetně poškození nosné konstrukce jednoho z vozů. Hyundai se sice opírá o silné zapojení polského průmyslu, ale jeho výkon je nyní posuzován na základě reálných provozních zkušeností.

Cenový souboj

Obě nabídky výrazně překračují rozpočet, který si město na zakázku vyčlenilo. Cenová strategie obou firem se liší: Škoda nabídla nižší cenu za jednosměrný vůz v základní objednávce, zatímco Hyundai je celkově levnější v rámci velké opce, zejména u obousměrných vozů klíčových pro nové tratě.

Překvapením tendru je absence polských výrobců, především společnosti PESA, která v minulosti varšavský trh ovládala, ale v posledním velkém tendru prohrála právě s Hyundaiem.