Eberswalde slaví 85 let trolejbusů. Stopu zanechaly i české vozy Škoda

Historické vozy. Zdroj: Barnim.de

Německé město Eberswalde připravuje velkolepé oslavy 85. výročí svého trolejbusového systému, který je nejstarší aktivní trolejbusovou sítí v Německu. V historii města zanechaly svou stopu také trolejbusy české výroby od společnosti Škoda.

Barnimer Busgesellschaft (BBG) připravila na sobotu 13. září 2025 od 10 do 16 hodin velkolepou oslavu výročí ve svém depu Nordend. V rozlehlém areálu čeká na hosty šest tematických stanic s pestrým programem. Těšit se mohou na okružní jízdy se čtyřmi různými historickými vozidly, výstavu dokumentující historii trolejbusů ve městě, prezentaci současné flotily polského výrobce Solaris Bus, návštěvu řídícího centra BBG s ukázkou řízení dopravy či prohlídku dílen. K oslavám BBG představí navíc první model trolejbusu z konstrukčních kostek. Jedná se o detailní repliku nejnovějšího vozidla Solaris uvedeného do provozu v roce 2024. Model sestavený z 1 111 dílů přichází v limitované edici 285 kusů.

Dopravní podcast (197) → Trojice trolejbusových provozů v Německu

České trolejbusy v Německu

V průběhu své bohaté historie provozovala BBG v Eberswalde mimo jiné i trolejbusy české výroby značky Škoda. Konkrétně se jednalo o legendární modely Škoda 8Tr, 9Tr a 14Tr, které se staly symbolem československé trolejbusové techniky v zemích východního bloku a tehdejší NDR. Model 8Tr pořídil dopravní podnik jako žhavou novinku v letech 1958-1960. Radikálně tak obnovil svůj vozový park, který do té doby představovaly zejména trolejbusy Lowa. Škoda 9Tr, vyráběná ve Škodě Ostrov, našla své uplatnění v ulicích Eberswalde a dodána byla v několika sériích mezi lety 1962 až 1970.

Později ji doplnil modernější model Škoda 14Tr, který představoval další generaci československých trolejbusů. Bohužel se neosvědčil, protože jej nebylo možné provozovat s vleky tak jako předchozí modely, a tím pádem nevyhovoval požadavkům na kapacitu stále rostoucího trolejbusového provozu. Zajímavostí je, že v roce 1989 se v Eberswalde testoval i kloubový trolejbus Škoda 15Tr, avšak k sériovým dodávkám nikdy nedošlo.

Trolejbusy patří k obrazu města Eberswalde již 85 let. Vedle Esslingenu am Neckar a Solingenu je toto brandenburské okresní město jedním z pouhých tří německých měst, ve kterých dnes trolejbusy jezdí v pravidelné dopravě. Systém otevřený v roce 1940 představuje nejstarší aktivní trolejbusový provoz v Německu. Oslavy budou nejen připomínkou bohaté historie, ale i ocenění všech, kteří se podíleli na rozvoji této formy dopravy – včetně československých konstruktérů a výrobců, jejichž trolejbusy Škoda tvořily důležitou kapitolu v historii eberswaldeské městské dopravy.