Éra 200 km/h na české železnici začala. Pendolino poprvé prolomilo rekord na jihu Čech

Stanoviště strojvedoucího v Pendolinu. Zdroj: ČD

Česká železnice vstoupila do nové éry. Poprvé v historii pravidelného provozu se vlak na tuzemské trati rozjel rychlostí 200 km/h. Historický milník připadl jednotce Pendolino Českých drah, která na lince z Prahy do Českých Budějovic zkrátila cestovní dobu na rekordních 90 minut. Padl tak dosavadní rychlostní limit 160 km/h, který mají vlaky na Ostravu.

První spoj IC 591 Pendolino, který využil maximální povolenou rychlost, vyrazil z pražského hlavního nádraží v neděli ve 20:27 a do jihočeské metropole dorazil za 95 minut. V opačném směru je ranní spoj ještě o pět minut rychlejší a trasu zvládne za hodinu a půl. Prolomení rychlostní hranice je výsledkem dlouholeté modernizace čtvrtého koridoru a nasazení jednotek s aktivním naklápěním skříně.

Kde Pendolino zrychluje?

Svou maximální rychlost může Pendolino využít na dvou nedávno zmodernizovaných úsecích, které jsou pro provoz vlaků s naklápěcí technologií projektovány až na 200 km/h. Jedná se o úseky Votice – Sudoměřice u Tábora a Soběslav – Doubí. Právě díky tomu se podařilo výrazně zkrátit jízdní dobu, která ještě v 90. letech běžně přesahovala tři hodiny.

„Zrychlování vlaků je klíčový nástroj pro posílení konkurenceschopnosti železnice. Jsem hrdý, že právě vlak Českých drah jako první dosahuje v pravidelném provozu rychlosti 200 km/h,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec. Zároveň připomněl, že dopravce je připraven na další zrychlování – nové jednotky ComfortJet s lokomotivou Vectron zvládnou až 230 km/h.

Podle ministra dopravy Martina Kupky se jedná o významný posun, který položí základy pro provoz na budoucích vysokorychlostních tratích, kde se počítá s rychlostí až 320 km/h.

Pendolino jedoucí 200 km/h. Zdroj: ČD

Nové přímé spojení z Ostravska

Zavedení rychlého spoje na jih Čech přináší i další výhody. Večerní Pendolino z Prahy totiž přímo navazuje na vlak SC 500 z Bohumína. Tím fakticky vzniká přímé spojení napříč republikou z Ostravy, Olomouce a Pardubic až do Tábora a Českých Budějovic.

Další zkrácení je na obzoru

Správa železnic, která má modernizaci tratí na starosti, vidí v novince symbolické otevření nové kapitoly. „Efektivní zkracování jízdních dob je naší prioritou. Na tomto koridoru nás čeká stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým ušetříme cestujícím další cenné minuty. Razit začneme už v příštím roce,“ potvrdil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zrychlení spojení vítají i zástupci regionů. Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby jde o důkaz, že se jižní Čechy posouvají dopředu, a o standard, který si obyvatelé zaslouží. Primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová připomněla fascinující kontrast s historií koněspřežné dráhy, která stejnou vzdálenost urazila za čtrnáct hodin.