Fenomén jménem brněnský rozjezd. Systém noční dopravy slaví čtvrt století

Brněnský autobus SOR. Zdroj: DPMB

Každou noc se v centru Brna odehrává dopravní divadlo, které jinde v Česku nemá obdoby. Přesně v danou chvíli se od hlavního nádraží synchronizovaně rozjede 22 autobusů do všech koutů města. Tento systém, známý jako noční rozjezdy, včera oslavil 25 let fungování. Za tu dobu se stal symbolem spolehlivé městské dopravy a přepravil neuvěřitelných 150 milionů cestujících.

Tento systém, který Dopravní podnik města Brna (DPMB) spustil 1. září 2000, se stal pro obyvatele i návštěvníky města jistotou, že se bezpečně dostanou domů v jakoukoliv noční hodinu. Zatímco přes týden využije noční linky kolem deseti tisíc lidí, o víkendech se jejich počet zdvojnásobí.

„Jestli se dá něco označit za fenomén Brna, pak jsou to právě noční rozjezdy. Jsou symbolem spolehlivosti a dostupnosti,“ uvádí generální ředitel DPMB Miloš Havránek. „Celkem jsme za 25 let mohli přepravit téměř 150 milionů lidí, což je neuvěřitelné číslo.“

Výročí dopravce oslavil netradičně. Během uplynulého víkendu překvapil cestující na nejoblíbenějším půlnočním rozjezdu. Čekání jim zpestřilo krátké vystoupení samba tanečnic za doprovodu bubeníků. „Reakce cestujících byly skvělé, někteří se usmívali, jiní natáčeli. Zhruba deset minut po půlnoci se pak autobusy jako obvykle rozjely na své trasy,“ dodal Havránek.

Čím jsou brněnské rozjezdy unikátní?

Zatímco noční dopravu provozují i jiná města, brněnský model je jedinečný svou naprostou centralizací. Všechny linky se v přesně stanovený čas setkají v jediném bodě – u hlavního nádraží. Cestující tak mají garantovaný přestup a nemusí se obávat, že jim přípoj ujede.

Historie noční dopravy ve městě sahá až do poloviny 20. století, ale současná podoba se zrodila až v roce 2000, kdy autobusy plně nahradily dřívější systém kombinující tramvaje, trolejbusy a autobusy s přestupy na více místech.

Noční doprava v Brně v číslech:

Vše řídí dispečink

Koordinace takové operace vyžaduje dokonalou přesnost. Všechny přijíždějící vozy sleduje v reálném čase dispečink na Novobranské ulici. Jakmile jsou všechny linky připraveny a cestující přestoupili, vydá dispečer centrální povel k odjezdu. „Dříve se pokyn dával ručně, zhasnutím signálního světla nebo radiostanicí, dnes je vše řízeno elektronicky,“ vysvětluje Havránek.

Noční provoz s sebou samozřejmě nese i svá specifika, od veselých historek až po řešení problémů s podnapilými cestujícími. Systém je však flexibilní a dopravce jej pravidelně posiluje například při velkých akcích, jako jsou ohňostroje Ignis Brunensis nebo festival Majáles.