Rychlé, ale ne vždy klidné. Stadlerky v Ostravě testují hranice tramvajové dopravy

Stadler Tango NF2 v Ostravě. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, www.mhd86.cz

Když ostravský dopravní podnik nasazoval do ulic moderní nízkopodlažní tramvaje Stadler, sliboval cestujícím komfort, bezpečnost a rychlejší přepravu. Po sedmi letech provozu se ukazuje, že tramvaje svůj účel splnily – ale rychlost přináší i nové výzvy.

Tramvaje naplnily požadavky, které jsme od nich očekávali, tedy poskytnout cestujícím novou generaci moderní nízkopodlažní tramvaje. Navíc jsme je dovybavili o významný prvek bezpečnosti – antikolizní zařízení,“ uvedla pro redakci mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.

Ostrava byla přitom v rámci České republiky raritou – jako první zavedla na některých úsecích tramvajových tratí rychlost až 80 km/h. „Jako první v ČR jsme se pustili do zvyšování rychlosti tramvají. Věnovali jsme tomu rozsáhlou analýzu a spolupracujeme i s nezávislými odborníky,“ popisuje podnik.

Nově pro rychlost 80 km/h je připravená i zmodernizovaná tramvajová trať z Brna do Modřic. Ale tramvaje tuto rychlost zatím nevyužívají.

Zdroj: LinkedIn – Ondřej Such

Řidiči si stěžují na otřesy

Od řidičů se ale ozývají připomínky, že jízda tramvajemi Stadler při vyšší rychlosti není úplně klidná. Podle DPO se komfort snižuje zejména kvůli opotřebení vozidel a trati. „Ke změnám v chování vozidel nedochází skokově, ale postupně s narůstajícím opotřebením. Nová vozidla na nové trati se chovají ideálně, ale v průběhu času mohou vznikat faktory, které komfort ovlivňují. Samozřejmě hlídáme, aby technické limity stanovené legislativou nebyly překročeny,“ ujistila mluvčí.

Na vibrace a hluk od tramvají Stadler si stěžují i německá města Halle a Darmstadt, která si nedávno objednala nové tramvaje Stadler TINA. Například v Darmstadtu si obyvatelé podél tramvajových tratí si začali masivně stěžovat na neobvykle silné vibrace a hluk, které nové vozy způsobují. Dopravní podnik HEAG mobilo po počátečním váhání přiznal závažnost situace. Nechal vypracovat odborný posudek, který potvrdil, že vibrace z nových tramvají jsou podstatně vyšší než u starších modelů.

Ve městě Halle, které si objednalo 56 nových tramvají Tina, zatím vozy nejezdí v pravidelném provozu. První dodané kusy však již provádějí testovací jízdy po městě a první ohlasy nevěstí nic dobrého. Podobně jako v Darmstadtu se i zde již objevily stížnosti obyvatel a majitelů obchodů v centru města na citelné otřesy a hluk při průjezdu nových souprav.

Běžné poruchy, žádné krizové situace

Ale zpátky do Ostravy. Na dotaz ohledně možných technických problémů DPO uvádí, že množství poruch u vozů Stadler odpovídá běžnému provozu. „Chování vozidla je vždy výsledkem interakce mezi vozem a infrastrukturou. V ideálním stavu jsou všechny prvky jen, když jsou nové – tramvaje, koleje i troleje,“ upřesňuje DPO.

Opravy ve spolupráci s výrobci

Na základě dlouhodobého sledování zavádí podnik do údržby dílčí úpravy. „Naší snahou je dosáhnout toho, aby i při opotřebení byl provozní stav co nejbližší novému. Na úpravách spolupracujeme se společnostmi Stadler i Škoda, ale také s odborníky z akademické sféry nebo provozu železničních vozidel,“ dodává Šnoblová.