Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) zahájil testování provozu trolejbusů na linkách, které byly dosud zajišťovány autobusy. Cílem je prověřit, jak se v místních podmínkách a bez dobíjení na konečné osvědčí nejnovější vozidla Škoda 33Tr vybavená výkonnými bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení.
DPMCB aktuálně disponuje čtrnácti těmito moderními trolejbusy, které po pěti měsících ostrého provozu prokázaly vysokou spolehlivost. Do testovacího režimu budou postupně zařazeny linky 1 a 14, na základě výsledků testů případně i další linky.
„Terén okolí Českých Budějovic je specifický – prakticky každý směr z centra vede do stoupání. První bateriové trolejbusy 27Tr jsme začali provozovat už před rokem 2020, ale nová generace 33Tr přináší zásadně odlišné možnosti. Výrobce Škoda Electric nám garantuje provoz i v nejnáročnějších podmínkách: dvacet kilometrů na pomocnou baterii by měl zvládat plně obsazený vůz i v mrazech a stoupání. Delší dojezd a zejména rychlé dobíjení se nám zatím na současných linkách osvědčuje. S blížící se dodávkou dalších 21 těchto vozidel se tak otevírá prostor pro rozsáhlejší elektrifikaci linek MHD,“ uvedl ředitel DPMCB Slavoj Dolejš.
O výběru tras pro testování nerozhodovala pouze technická vhodnost, ale také podpora ze strany dotčených měst a obcí.
„Bezemisní veřejnou dopravu v Českých Budějovicích samozřejmě vítám a věřím, že stejný názor mají cestující i široká veřejnost. Nahrazování klasických naftových autobusů elektrobusy nebo parciálními trolejbusy s bateriovým pohonem, které mohou část trasy absolvovat i mimo trolejové vedení, se stává už naštěstí běžným trendem i v českých městech. Udržitelnější a atraktivnější městská hromadná doprava je pohodlnou alternativou k cestování osobními auty,“ říká Lubomír Bureš, náměstek primátorky města České Budějovice.
Zájem o zapojení do projektu projevily i okolní obce, které dlouhodobě hledají možnosti bezemisní veřejné dopravy.
„Trolejbusy v Rudolfově a vlastně i na celém Českobudějovicku byly komunistickým režimem zlikvidovány takřka lusknutím prstu. V té době jsem nežil, tak to nebudu blíže komentovat. Ale tím, že od roku 1991 byla trolejbusová doprava v Budějovicích opět obnovována, je zřejmé, že tohle rozhodnutí bylo rozhodně chybné. Bohužel obnova trolejí do Rudolfova již nedorazila. S panem ředitelem Dolejšem jsme v častém kontaktu a reálně se bavíme, jak najít další možnosti spolupráce mezi dopravním podnikem a dalšími obcemi v okolí krajského města, tedy i Rudolfovem. Pořád jsme mluvili o tom, že ty troleje ke kostelu a Na Ameriku pro obrovské náklady fakt nikdo nezaplatí. Tudíž nezbývalo věřit, že přijdou nové technologie. A ony opravdu přišly! Velmi se těším na ‚čistý trolejbus‘, který dokáže dojet na baterii z města až na Hlincovou Horu a zpátky. Držím pěsti, ať zkušební provoz těchto trolejbusů vyjde na jedničku a my v Rudolfově máme vyřešenou hromadnou dopravu z Českých Budějovic i po povinném zákazu dieselových motorů v hromadné dopravě,“ věří v úspěšný průběh testů starosta města Rudolfov Vít Kavalír.
Jako první vyjely trolejbusy Škoda 33Tr na linku 1 spojující Haklovy Dvory, centrum a Nové Vráto, Vráto, Rudolfov a Hlincovou Horu. Právě úseky z Haklových Dvorů na Máj Milady Horákové a zejména pak od Nádraží na vrcholek Českobudějovické pánve budou zásadní výzvou provozu na baterie.
Ač v posledních desítkách let troleje na Rudolfov nevedou, trolejbus sem nepřijede poprvé. „Když se vše povede, trolejbusy se na Rudolfov po téměř 60 letech vrátí. A to i bez náročného budování vedení. Jsem velmi rád, že budu moct být u toho,“ říká ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Rudolfov už totiž obsluhovaly v tzv. druhé trolejbusové éře mezi lety 1949 a 1968. Obnova trolejového vedení sem byla zamýšlena už v 90. letech, bez její výstavby byla dosud obsluha Rudolfova bezemisními vozidly nereálná. Vývoj technologií baterií a možnost jejich efektivního dobíjení však možnosti elektrifikace zásadně mění.
TZ DPMČB