Halle: Tramvaje TINA v provozu s cestujícími. Start však kalí stížnosti na hluk

Tramvaj Stadler Tina pro Halle. Zdroj vizualizace: Stadler

V Halle začal provoz tramvaje Stadler Tina s cestujícími. Po měsících očekávání a testování vyjela v úterý 2. září 2025 do ostrého provozu s cestujícími první tramvaj nové generace. Vůz s ev. č. 851 vyjel na linku 3. Nadšení z nové tramvaje však od prvních testovacích jízd provází stížnosti na dunivý hluk, který tramvaje způsobují v centru města.

TINA XL: Moderní vlajková loď na kolejích

První nasazenou tramvají je delší varianta z objednaných vozů, interně označovaná jako TINA XL. Cestující ji mohou v rámci tříměsíčního zkušebního provozu potkat na vytížených linkách 1, 2 a 3. Během této doby bude vozidlo podrobeno důkladnému testování v reálných podmínkách.

Nové tramvaje z produkce švýcarského výrobce Stadler Rail představují skokovou změnu. Cestující si po prvních dnech chválí především prostorný a klimatizovaný interiér a bezbariérový přístup.

Stíny na slunci? Dunění v centru města

Jak informoval místní tisk, téměř okamžitě po zahájení testovacího provozu bez cestujících se začaly objevovat stížnosti od obyvatel a provozovatelů obchodů v historickém centru města, zejména v okolí náměstí Marktplatz. Kritika se soustředí na výrazný dunivý hluk a vibrace o nízké frekvenci, které tramvaj vydává při průjezdu touto oblastí.

Podle ohlasů je tento zvuk nepříjemný, proniká do budov a je vnímán mnohem intenzivněji než u starších modelů tramvají. „Je to jako hluboké, dunivé hučení, které cítíte po celém těle. U starých tramvají jsme byli zvyklí na skřípění, ale tohle je něco úplně jiného a horšího,“ citovaly jednoho z místních obyvatel noviny Mitteldeutsche Zeitung.

Dopravní podnik a výrobce hledají řešení

Dopravní podnik HAVAG na kritiku neprodleně zareagoval. Mluvčí společnosti potvrdil, že tyto problémy registrují a berou je velmi vážně. „Jsme v úzkém kontaktu s výrobcem, společností Stadler. Jejich technici jsou již na místě, aby provedli měření hluku a vibrací a identifikovali přesnou příčinu,“ uvedl pro média.

Jako nejpravděpodobnější příčina se jeví souhra několika faktorů – specifický design kol a podvozků nové tramvaje v kombinaci se stavem kolejí v centru města. Odborníci nyní budou zkoumat rozhraní kolo-kolejnice, aby našli řešení. Ve hře je například úprava profilu kol nebo přebroušení kolejí v nejvíce zasažených úsecích.

Investice do budoucnosti s porodními bolestmi

Navzdory těmto počátečním obtížím představuje nákup 56 nových tramvají TINA největší investici do modernizace vozového parku v historii HAVAGu. Po vyřešení problémů s hlukem by měly nové vozy přinést zásadní zlepšení kvality cestování.

Start provozu tramvají TINA v Halle je tak ukázkou, že zavedení nejmodernější techniky do stávající, desítky let staré infrastruktury, může přinést nečekané výzvy. Nyní bude klíčové, jak rychle se podaří dopravnímu podniku a výrobci tento nepříjemný problém vyřešit, aby se nová vlajková loď hallské MHD stala nejen technologickou, ale i skutečně vítanou součástí města.