Finská metropole se chystá na masivní obnovu a rozšíření svého tramvajového parku. Dopravní podnik Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy minulý týden oznámil, že uzavřel smlouvu se švýcarským výrobcem Stadler na dodávku 63 moderních tramvají Tango Nordic. Kontrakt navíc obsahuje opci na dalších 120 vozidel, což by z této zakázky učinilo jeden z největších tramvajových obchodů v severských zemích za poslední roky. Pro Stadler se jedná o historicky první tramvajovou zakázku ve Finsku.
Švýcarský výrobce kolejových vozidel tak výrazně posiluje svou pozici na severu Evropy. Ačkoliv do Finska již v minulosti dodal přes 100 vlaků a lokomotiv, vstup na tramvajový trh mu dosud unikal. Nové vozy Tango Nordic nahradí především ikonické, ale již dosluhující tramvaje značky Valmet ze 70. a 80. let a zároveň posílí flotilu pro nově budované tratě v dynamicky se rozvíjející metropolitní oblasti.
Klíčová je i dlouhodobá údržba
Součástí rozsáhlé smlouvy není pouze výroba a dodávka vozidel, ale také komplexní servisní balíček na více než 30 let. Stadler tak bude zodpovědný za technickou podporu, plynulé dodávky náhradních dílů a vybudování efektivního logistického zázemí přímo v Helsinkách.
„Jsme přesvědčeni, že typ tramvaje, který jsme si vybrali, je optimálně vhodný pro náročné podmínky v Helsinkách,“ uvedl při oznámení spolupráce Eetu Kinnunen, generální ředitel helsinského dopravního podniku.
Moderní, prostorné a s důrazem na udržitelnost
Cestující v Helsinkách se mohou těšit na vozidla nové generace, která nabídnou vyšší kapacitu, moderní design a lepší komfort. Tramvaje Tango Nordic, vycházející z osvědčené platformy Stadleru, byly speciálně upraveny pro finské podmínky.
Výrobce klade velký důraz na energetickou účinnost a ekologii. Tramvaje se vyznačují lehkou konstrukcí a pokročilými systémy řízení pro optimalizaci spotřeby energie. Při jejich výrobě budou využity udržitelné materiály, včetně oceli s nulovými emisemi a komponentů s vysokým podílem recyklátů. Cílem je nejen snížit provozní náklady, ale také minimalizovat dopad na životní prostředí po celou dobu životnosti vozidel.
Na designu tramvají, který má harmonicky zapadnout do městské krajiny, spolupracovalo renomované severské designové studio Aivan.
„Je nám ctí, že tramvaje Tango Nordic od společnosti Stadler byly vybrány, aby pokračovaly v odkazu helsinské tramvajové dopravy,“ komentoval zakázku Ansgar Brockmeyer, zástupce generálního ředitele skupiny Stadler.
Tato zakázka představuje významný milník jak pro budoucnost veřejné dopravy v Helsinkách, tak pro společnost Stadler, která tímto krokem upevňuje své postavení v severském regionu.