Korunní mosty ve Finsku pomalu směřují ke svému dokončení. První tramvaje mají vyjet do roku 2027. Součástí projektu jsou tři mosty a depo Ruskeasuo, první kombinované tramvajové a autobusové zařízení ve Finsku. Doprava na mostech zůstane vyhrazena tramvajím, cyklistům a chodcům.
Projekt rozšíření tramvajové trati z centra Helsinek do východních předměstí Laajasalo, Korkeasaari a Kalasatama úspěšně pokračuje. V březnu byl dokončen 135 metrů vysoký pylon ve tvaru diamantu, který představuje nejvyšší mostní konstrukci v celém Finsku a zároveň konstrukčně kritický prvek stavby. Dokončení nové infrastruktury známé jako Kruunusillat (Korunní mosty) je plánováno do roku 2027.
Projekt zahrnuje tři velké mosty. Nejdelší z nich, most Kruunuvuorensilta, bude měřit 1 200 metrů a má stát do konce letošního roku. Další dva mosty – Merihaansilta a Finkensilta – budou měřit 400 metrů, respektive 300 metrů. Kromě mostů vzniká také depo Ruskeasuo, první kombinované tramvajové a autobusové depo ve Finsku. Nabízí prostor pro přibližně 80 tramvají, zařízení pro každodenní údržbu a opravy a kolejovou soustružnickou dráhu. Depo poslouží také regionální autobusové dopravě.
Dopravní řešení bez automobilů
Zvláštností celého projektu je, že mosty poslouží výhradně tramvajím, pěším a cyklistům. Žádná auta zde nenajdete. Toto řešení je součástí plánu Helsinek stát se do roku 2030 městem s minimální automobilovou dopravou. Laajasalo je navíc koncipováno jako oblast s omezeným využitím osobních aut. Všechny mosty budou vybaveny cyklistickými pruhy o šířce tří metrů a chodníky pro pěší o šířce od dvou do šesti metrů.
Autorství návrhu
Návrh mostu zpracovala společnost Knight Architects ve spolupráci s konzultační inženýrskou firmou WSP Finland. Obě společnosti zvítězily v mezinárodní soutěži vyhlášené v roce 2013. „Na projektu Kruunusillat pracujeme již více než deset let, takže je fantastické, že jsme dosáhli tohoto důležitého milníku v jeho realizaci. Charakteristický diamant nyní poskytuje Helsinkám okamžitě rozpoznatelný doplněk jejich panoramatu, který, jak doufáme, bude brzy symbolizovat nejen identitu tohoto nádherného města, ale i jeho pokračující úsilí o přechod k udržitelným způsobům dopravy,“ uvádí Tom Osborne, ředitel společnosti Knight Architects.
Evropská investiční banka (EIB) poskytla na projekt finanční podporu ve výši 400 milionů EUR, což představuje 40 % celkových nákladů. Prostředky budou použity na výstavbu tramvajové trati a mostů, výstavbu depa, nákup nových tramvajových souprav a rozšíření sítě cyklistických a pěších stezek. Mosty se staví od roku 2021. Tramvaje by po nich měly začít jezdit v roce 2027, kdy budou oficiálně otevřeny všechny mosty. Nové spojení zkrátí dobu jízdy mezi centrem a Laajasalo na 18–20 minut. V Helsinkách žije 685 000 obyvatel, ale do roku 2060 se očekává růst až na 870 000. Projekt proto umožní rozvoj nové obytné oblasti na ostrovech.