Po více než 18 měsících zpoždění se 30 elektrických kloubových autobusů Van Hool Exqui.City 24 pro pařížskou linku Tzen 4 BRT konečně blíží ke zprovoznění. Zkušební jízdy mají začít koncem roku 2025, plný provoz pak na začátku roku 2026.
Budoucnost ambiciózního projektu Tzen 4 vážně ohrozil bankrot belgické společnosti Van Hool na jaře 2024. Flotila 30 tříčlánkových elektrických autobusů o délce 24 metrů, původně plánovaná k dodání na podzim 2024, měla celkovou hodnotu 42 milionů eur – přes 1,4 milionu eur za každé vozidlo. Když společnost v květnu 2024 uzavřela továrnu v Koningshooiktu v Belgii, dodala pouze pět hotových autobusů. Zbývajících 25 vozidel zůstalo nedokončených.
Klíčovou roli při záchraně projektu sehrála švýcarská společnost Hess, která si pronajala část bývalého areálu Van Hoolu a převzala bývalé zaměstnance belgického výrobce. Závěrečné montážní práce byly dokončeny v pronajatém zařízení, zatímco společnosti Alstom a Kiepe Electric nadále zajišťovaly dodávky a správu pohonných a elektrických systémů, včetně baterií pro rychlé dobíjení.
Autobusy speciálně navržené pro linku Tzen 4, vyjedou z jižního předměstí Paříže do centra města prostřednictvím vysokokapacitního koridoru BRT. Každý autobus může pojmout až 140 cestujících. Vozidla pohání vysoce výkonné baterie rychlého dobíjení od Kiepe Electric, které se dobíjí prostřednictvím vodivého statického nabíjecího systému (SRS) od Alstomu umístěného pod vozovkou.
Nová linka nahradí stávající linku 402, která je v současnosti nejvytíženější autobusovou linkou v pařížské metropolitní oblasti s téměř 26 000 cestujícími denně. Díky růstu počtu obyvatel, zaměstnanosti a zvýšenému dojíždění se očekává, že Tzen 4 bude přepravovat až 40 000 cestujících denně, ve špičce s intervaly 5 minut.
Testování v plném proudu
Většina flotily již dorazila do depa COB de Corbeil-Essonnes spravovaného Île-de-France Mobilités, kde probíhají rozsáhlé testy. Po dlouhé pauze způsobené bankrotem Van Hoolu bylo testování obnoveno v létě 2025. Pokud vše půjde podle plánu, 24metrové elektrické vozy zahájí zkušební provoz před Vánocemi 2025 a plný komerční provoz na začátku roku 2026.
Celkové náklady projektu činí přibližně 140 milionů eur. Ačkoliv původní opce na další vozidla zanikla s bankrotem Van Hoolu, švýcarská společnost Hess nabízí podobný produkt ve své řadě LighTram 24, což otevírá možnosti pro případné rozšíření flotily v budoucnu.