Dvě metropole s dlouhou tramvajovou tradicí – Sarajevo a Budapešť – v posledních letech realizují významné investice do obnovy svého vozového parku. Obě města dokončila nebo potvrdila dodávky desítek nových tramvají.
Sarajevo: Kompletní flotila 25 vozů Stadler Tango NF3
Metropole Bosny a Hercegoviny dokončila v září 2025 dodávku celkem 25 nových tramvají Stadler Tango NF3. Poslední vůz dorazil do města 28. září 2025, čímž byla naplněna smlouva podepsaná v září 2021. Původní kontrakt počítal s dodávkou 15 vozů. V prosinci 2023, den po příjezdu první tramvaje, byl podepsán dodatek na dalších 10 kusů.
Tříčlánkové vozy jsou usazeny na čtyřech otočných podvozcích, z nichž dva krajní jsou hnací. Výroba probíhala v polských závodech Stadleru s finální montáží v Siedlcích, vývoj vozu měla na starosti převážně pražská pobočka společnosti. Každý vůz má kapacitu 180 cestujících, z toho 79 míst k sezení. Tramvaje jsou plně nízkopodlažní, vybavené klimatizací, informačním systémem pro cestující, kamerovým systémem, USB porty a přizpůsobené osobám s omezenou pohyblivostí. Maximální rychlost činí 70 km/h.
Jeden vůz vyšel v přepočtu na zhruba 72 milionů korun. Financování vozidel proběhlo prostřednictvím Evropské investiční banky (EIB) a Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Celková investice do modernizace tramvajové dopravy v Sarajevu činí 146 milionů eur. EBRD poskytla v rámci iniciativy „Zelená města“ úvěr ve výši 10 milionů eur, EIB přispěla částkou 40 milionů eur. Projekty zahrnují kromě nových vozidel také rekonstrukci tramvajových tratí a rozšíření dopravní sítě.
Budapešť: Objednávka 51 tramvají CAF Urbos 3
Budapešťský dopravní podnik BKK a město Budapešť v rámci programu Széchenyi Plan Plus potvrdily dodávku 51 nových tramvají typu Urbos 3 od španělského výrobce CAF. Objednávka navazuje na dlouhodobou spolupráci, která začala v roce 2014.
Objednávka zahrnuje dva typy tramvají – pětimodulovou verzi o délce 34 metrů a devítimodulovou verzi o délce 56 metrů. Vozidla pojmou 326, respektive 562 cestujících. Devítimodulové jednotky patří k nejdelším tramvajím na světě. Provozní rychlost vozů je 50 km/h a všechny jsou nízkopodlažní a vybavené klimatizací a kamerovým systémem.
Projekt je podporován z Fondu soudržnosti Evropské unie částkou 54,148 miliard forintů, město Budapešť přispívá 304,9 miliony forintů. Celková hodnota objednávek od CAF přesahuje 100 milionů eur. Dodávky měly probíhat od září 2024 do listopadu 2026. Schválení financování z EU fondů se však zpozdilo o několik let, ačkoliv se vláda a hlavní město na nákupu vozidel dohodly již v květnu 2019.
Sarajevo a Budapešť realizují rozsáhlé projekty modernizace tramvajové dopravy s využitím evropských fondů a mezinárodních úvěrů. Sarajevo dokončilo dodávku 25 nových tramvají, Budapešť potvrdila objednávku 51 vozů s možností dalšího rozšíření. Obě města tak řeší problém zastaralého vozového parku a přizpůsobují městskou dopravu současným standardům v oblasti bezbariérovosti, ekologie a komfortu cestujících.