Systémy automatického počítání cestujících (APC) se stávají standardní součástí moderních vozidel MHD. Zatímco některá města už na základě dlouhodobých dat upravují provoz, jiná jsou právě v procesu zavádění.
Ústí nad Labem: Spolehlivý systém bez komplikací
Dopravní podnik v Ústí nad Labem patří k městům, která APC aktivně využívají. Podle tiskové mluvčí Jany Dvořákové je systém instalován ve 39 trolejbusech a 25 autobusech. „Sčítací rámy využíváme pravidelně – týdně,“ uvádí. Podnik se při práci s daty zaměřuje zejména na jednotlivé linky a jejich časové úseky. Celosíťové průzkumy zatím neprovádí.
Hlavní výhodou je spolehlivost technologie. „Systém funguje spolehlivě. Od okamžiku, kdy jsme ho začali používat v rané fázi vývoje, jsme se nesetkali s jedinou komplikací,“ doplňuje Dvořáková.
Brno: Montáže vrcholí, dokončení na jaře
Brno nyní systém APC zavádí plošně napříč celou MHD. „Všechny tramvaje jsou již osazeny a postupně se montuje do autobusů a trolejbusů. Po dokončení na jaře příštího roku budou vybavena kompletně všechna vozidla brněnské MHD,“ potvrzuje dopravní ředitel Jan Seitl.
S daty plánuje Brno pracovat intenzivně, a to na denní bázi. Nový systém má také umožnit rozsáhlé celosíťové průzkumy a detailní analýzy od jednotlivých linek až po profily, svazky či okamžitou obsazenost v síti. Výstupy budou mít podle Seitla dvě podoby: podrobné analýzy pro přípravu provozu a zjednodušené manažerské souhrny.
První zkušenosti se systémem jsou pozitivní. „Zatím jsme spokojení, první výstupy vypadají velmi dobře a těšíme se na dokončení,“ dodává.
Digitální budoucnost provozu
Zatímco Ústí nad Labem těží z funkčního a stabilního systému, Brno právě finišuje jeho kompletní implementaci. Obě města se ale shodují v jednom: přesná data o pohybu cestujících jsou zásadní pro efektivnější plánování linek, řízení výkonů i rozhodování o investicích do vozového parku.