Rok 2025 přinesl českým výrobcům v oblasti kolejové dopravy nové zakázky v řádech miliard korun. Firmy těžily z účasti na zahraničních veletrzích a podpory ekonomické diplomacie. Výrazně se prosadily nové technologie, ať už jde o bateriové vlaky, autonomní systémy nebo komponenty pro vysokorychlostní tratě. České stopy jsou nově viditelné od Polska přes Rumunsko a Turecko až po Jižní Koreu.
Podle Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) se letos potvrdilo, že pro export je klíčová kombinace vlastního know-how a státní podpory při prezentaci v zahraničí. České firmy se účastnily misí a veletrhů pod záštitou ministerstev průmyslu, dopravy a zahraničí, což jim otevřelo dveře k jednáním s klíčovými hráči, jako jsou Hyundai Rotem, KORAIL nebo polští dopravci.
Nová tramvaj pro Prahu i hybridní lokomotiva v Gdaňsku
Z pohledu fanouška městské dopravy byl jedním z nejdůležitějších bodů roku veletrh TRAKO v polském Gdaňsku. Škoda Group zde v premiéře prezentovala tramvaj ForCity Plus 52T, která je určena pro Prahu. Vozidlo patřilo mezi nejnavštěvovanější exponáty veletrhu. Kromě toho plzeňský výrobce ukázal novou generaci bateriových jednotek BEMU RegioPanter, určenou pro částečně elektrizované tratě, a také antikolizní systém vyvinutý pro polský trh.
Na veletrhu byly k vidění i další konkrétní technologie:
- AŽD představila technologii autonomních vlaků a řešení ETCS L1/L2, včetně jednotky LEA-2 a systému dálkového ovládání LCS.
- CZ LOKO vystavila hybridní lokomotivu DualShunter 2000.
- Bonatrans prezentoval železniční kolo BONA830EM konstruované pro nápravové zatížení 25 tun.
- BORCAD ukázal sedačky ve čtyřech soupravách, včetně interiéru pro jednotky ComfortJet (konsorcium Siemens-Škoda) konstruované pro rychlost 230 km/h.
Expanze na Balkán a do Turecka
Významná byla letos také účast na veletrhu Eurasia Rail v Istanbulu, kde se ve společné expozici představilo čtrnáct českých firem, včetně VÚKV, AMiT, MSV elektronika či DT – Výhybkárna a strojírna. Turecko slouží jako brána pro trhy Blízkého východu, kde roste poptávka po modernizaci vozidlového parku.
V Rumunsku, které masivně investuje do obnovy železnic, se české firmy prezentovaly na summitu Railway Days v Bukurešti. Škoda Digital zde nabízela diagnostické a řídicí systémy, DAKO-CZ brzdové komponenty a T-CZ komunikační technologie. Rumunský trh poptává kompletní řešení od vozidel až po certifikaci, což odpovídá portfoliu českých dodavatelů.
Metro v Soulu a spolupráce s Koreou
V říjnu proběhla mise do Jižní Koreje, zaměřená na high-tech spolupráci. Delegace jednala se zástupci Metro Seoul a Metro Busan, což přineslo vhled do specifických potřeb tamní příměstské a městské dopravy.
České firmy jednaly o interoperabilitě systémů a dodávkách pro vysokorychlostní tratě s giganty jako Hyundai Rotem a Woojin. Korejská strana projevila zájem o české brzdové systémy, diagnostiku a zabezpečovací techniku.
Výhled na Innotrans 2026
Rok 2025 přinesl i tzv. incomingové mise, kdy výrobní závody v ČR navštívili zástupci z Ázerbájdžánu a Ukrajiny se zájmem o modernizační technologie.
Aktuální exportní výsledky jsou příslibem pro rok 2026, kdy se český železniční průmysl chystá na největší světový veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně, který se uskuteční v září.