DPMB v roce 2026: Investice za 3,7 miliardy, nové tramvaje 45T i start trolejbusové trati na Černovické terasy. Změny v linkách přijdou už před Vánoci

Dopravní podnik města Brna (DPMB) představil plány na rok 2026. Po roce 2025, kdy došlo k dokončení několika klíčových projektů v čele s tratí na Údolní, čekají brněnskou MHD další rozsáhlé investice. Celkový objem finančních prostředků dosáhne 3,7 miliardy korun, přičemž částka je rozdělena téměř rovnoměrně mezi nákup nových vozidel a stavební akce. Cestující se mohou těšit na dokončení dodávky tramvají Škoda 45T, start ražby tunelu na Kamechy nebo novou trolejbusovou trať na Černovické terasy. Dílčí změny v linkovém vedení však nastanou již 20. prosince 2025.

Generální ředitel DPMB Miloš Havránek na tiskové konferenci 8. prosince potvrdil, že příští rok bude ve znamení modernizace vozového parku a rozvoje infrastruktury. „Celkem v příštím roce plánujeme strojní investice za 1,84 miliardy korun a stavební za 1,86 miliardy korun,“ uvedl Havránek.

Vozový park: Dokončení „pětačtyřicítek“ a nová zakázka na Draky

Významnou položkou v rozpočtu na rok 2026 je nákup tramvají. DPMB převezme zbývajících 20 obousměrných tramvají Škoda 45T. Prvních pět vozů dorazí v lednu, zbytek do poloviny července. Tím se celkový počet těchto vozů v Brně ustálí na 40 kusech.

Nové obousměrné tramvaje umožní vyřazení starších typů KT8 a T6A5. Cestující se s vozy 45T setkají primárně na lince 8, dále pak na linkách 3, 9 a 12. Investice do této části flotily činí 1,5 miliardy Kč a je podpořena dotací z programu TRANSGov.

Rok 2026 také odstartuje nový kontrakt na montáž tramvají EVO2 „Drak“ v ústředních dílnách. Po letošním dokončení předchozí série (celkem 41 vozů) se rozbíhá rámcová dohoda na dalších až 60 kusů pro léta 2026–2033. V příštím roce dílny zkompletují první tři vozy, které budou nasazovány převážně na linky 1 a 4.

Autobusovou flotilu posílí 17 kloubových autobusů SOR NS 18. Půjde o dieselové vozy splňující normu Euro 6, vybavené novinkou v podobě antikolizního systému pro detekci překážek. V plánu je také nákup 15 užitkových elektromobilů pro provozní účely podniku.

Nové trolejbusové tratě a ražba tunelu

V oblasti infrastruktury bude jednou z nejsledovanějších akcí prodloužení tramvajové trati Bystrc – Kamechy. V lednu 2026 začne ražba tunelu, která potrvá do května. V létě pak dojde k úpravě smyčky Ečerova. Celá stavba o délce 1,4 km se třemi zastávkami má být hotova v roce 2027.

Zcela novou investicí je výstavba trolejbusové trati na Černovické terasy. Pětikilometrový úsek povede ulicemi Těžební, Vlastimila Pecha, Ericha Roučky, Tuřanka a Švédské valy. Stavba začne na jaře 2026.

DPMB také plánuje rekonstrukce stávajících tratí:

Pokračovat bude i modernizace vozovny Slatina, zaměřená na rozvoj trolejbusové dopravy (projekt „Vše pro trolejbusy“).

Technologie: Počítání cestujících a chytré výhybky

DPMB pokračuje v instalaci systému automatického počítání cestujících (APC). V prvním čtvrtletí 2026 skončí II. etapa, kdy bude osazeno 1 644 dveří na 150 trolejbusech a 319 autobusech. Celkově tak bude systémem pokryto 746 vozidel napříč trakcemi.

Zahájena bude také modernizace bezdrátové komunikace s výhybkami, což umožní jejich dálkový dohled a diagnostiku dispečinkem.

Změny v MHD od 20. prosince 2025

Ještě před koncem letošního roku čekají cestující úpravy jízdních řádů a tras. Klíčovou zprávou je obnovení provozu ulicí Údolní od soboty 20. prosince.

Další úpravy sítě:

Vánoční provoz a Betlémská tramvaj

O vánočních svátcích (22. 12. – 2. 1.) platí pro MHD jízdní řády „Pracovní dny – prázdniny“. Na Štědrý den končí denní provoz cca v 15:00, následují noční rozjezdy (první v 17:00). Na Silvestra jezdí denní linky do 20:00, poté nastupují noční linky s posíleným provozem tramvají (1, 4, 7, 8, 10, 12) do cca 03:00.

Tradiční Betlémská tramvaj vyjede v sobotu 20. prosince. Historický vůz se světlem z Betléma bude k zastižení na ulici Nádražní (10:00–12:00) a na České u kostela sv. Tomáše (12:30–17:00).