Tramvaje ČKD Tatra ve Schwerinu

Schwerin je město ležící v severní části Německa, ve spolkové republice Mecklenburg-Vorpommern, s přibližně 90 tisíci obyvateli na rozloze 130,46 km². Městskou dopravu ve městě zajišťují 4 tramvajové a 14 autobusových linek. Délka tramvajové sítě dosahuje cca 21 km a používaným rozchodem je 1435 mm.

41 let od první dodávky tramvají T3D a B3D
Pro československé tramvajové nadšence je Schwerin zajímavý především díky zdejším vozům ČKD Tatra T3D a B3D. Ty byly dodány v letech 1973 až 1988. Dodávky tramvají ČKD Tatra nebyly zrovna nejrychlejší, a tak provoz tramvají Gotha byl ukončen až v roce 1988. První nasazení vozů T3D a B3D bylo na lince 2. Vozy T3D dostaly evidenční čísla 201-297 a 401-418, vozy B3D ev. č. 301-347 a 351-359. Tramvaje byly provozovány jak ve dvojicích, tak i v trojicích. Z důvodu nedostatku řidičů se v lednu 1988 zkoušel i provoz čtyřvozového vlaku T3D+T3D+T3D+B3D. Několik zkušebních jízd bez cestujících ukázalo na velkou energetickou náročnost vlaku a nedostatky napětí v troleji.
Vozy z ČKD prošly podobně jako v ostatních německých městech modernizací již na začátku devadesátých let. Modernizace vozů T3D proběhly v letech 1991-1994 a vozy byly nově označeny jako T3DC1 a T3DC2. Během modernizace obdržely vozy např. výklopné dveře, nové polstrované sedačky a vyklápěcí okýnka. Vozy T3DC1 dostaly větší kabinu, čímž se zmenšily přední dveře na polovinu, tyto vozy jezdily jako přední. Naopak u vozů T3DC2 se počítalo, že budou provozovány v soupravě jako „druhé“ vozy a tak zůstala kabina o původní velikosti. Také vlečné vozy B3D prošly modernizačním procesem, a to v letech 1994-1995. Zbývajících cca 60 vozů T3D a B3D, které nebyly zmodernizovány, byly v druhé polovině devadesátých let sešrotovány, či prodány. Kupci těchto vozů byly dopravní podniky ve Vladivostoku a Voroněži, a muzeum v obci Prora ležící v Německu u Baltického moře. Konec provozu československých vozů ve Schwerinu nastal dne 13. 2. 2004, kdy byla vypravena do provozu poslední souprava ev. č. 144-244. Od tohoto dne jezdí ve městě pouze nízkopodlažní tramvaje Bombardier Flexity (označené SN2001). Vyřazené vozy T3D1 a T3DC2 byly prodány do následujících měst Daugavpils, Dněpropetrovsk, Tula a Almaty, kde je můžeme vidět dodnes v provozu. Vozy B3DC byly nakonec sešrotovány.
Avšak dobrou zprávou je, že si Schwerin šest československých vozů zanechal.

Stávající vozy ČKD Tatra
Nejaktivnějším vozem je funkční pracovní vůz T3DC1 ev. č. 907 (z roku 1983), který se používá jako měřící vůz a také se může používat i s přípojným sněžným pluhem (podobný pražskému). První polovina vozu je oranžová, druhá polovina vozu je opatřena městským lakem modro-bílo-žlutá.Druhým nejzachovalejším vozem je vůz T3D s ev. č. 417. Jedná se o vůz z roku 1988, v červeno-krémovém laku, určený pro komerční jízdy. Vůz prošel v roce 2008 celkovou opravu a stal se historickým vozidlem.
S dalšími vozy už to není tak veselé. Jedná se především o vozy 418 (T3D) a 359 (B3D). Tyto vozy jsou také z roku 1988 a v červeno-krémovém laku. Vozy jsou nyní dlouhodobě odstavené na venkovní ploše a byly z nich použity některé díly (např. sedačky) na opravu vozu 417 do historické podoby. Jejich lak také nezáří novotou. Do budoucna se počítá, že i vozy 418 a 359 budou zrenovovány a zprovozněny jako historické, ale bohužel na to nejsou v dohledné době finanční prostředky. I přesto je pěkná vidina, že se ve Schwerinu za pár let snad svezeme historickou trojicí T3D+T3D+B3D (ev. č. 417+418+359). Navíc všechny tři vozy jsou posledními dodanými T3D/B3D do tehdejšího východního Německa.Dále je ve vozovně odstaven vůz T3DC1 ev. č. 111 z roku 1977. Ten je novém barevném laku modro-bílo-žluta a jedná se o dětský školní vůz, taktéž dlouhodobě odstaven. Šestým vozem je T3DC1 ev. č. 905 z roku 1981. Vůz je též dlouhodobě odstaven a  používal se pro zimní údržbu (s možností připojení pluhu) a též k broušení kolejí. První polovina vozu je oranžová, druhá polovina vozu je opatřena městským lakem modro-bílo-žlutá (stejně jako u vozu 907).

Tramvaje, které nesvezly cestující: T6A2 a B6A2
Do Schwerinu bylo v roce 1989 dodáno 6 vozů T6A2 a 3 vozy B6A2. Vozy byly ovšem pro provoz ve Schwerinu nevhodné z důvodu úzké skříně (2,2 m). S vozy sice udělaly pár zkušebních jízd (bez cestujících), ale brzy byly předány do Magdeburgu, kde obdržely ev. č. 1281-1286 (T6A2) a 2146-2148 (B6A2).

Nové nízkopodlažní vozy
V letech 2001-2003 bylo do Schwerinu dodáno 30 vozů Bombardier Flexity označených jako SN2001. Dodávky byly rozděleny následovně: v roce 2001 vozy 801-807, v roce 2002 vozy 808-821 a v roce 2003 vozy 822-830. Tímto se stal tramvajový vozový park jednotný a nízkopodlažní. Vozy jsou dlouhé 29,7 metru a široké 2,65 metru. Na lince 2 jezdí v pracovních dnech spraženy do dvojic.

Tramvajový provoz
V současné době jezdí ve Schwerinu 4 tramvajové linky. Linka 1 jezdí mezi konečnými Kliniken – Hegelstrasse. Linka 2 jezdí v trase Lankow Siedlung – Hegelstrasse. Linka 3 jezdí v jižní trase Hegelstrasse – Neu Pampow a linka 4 jezdí v úseku Neu Pampow – Platz der Freiheit. Linky 1 a 2 jezdí v intervalu 15 minut v pracovní dny a v sobotu, 20 minut večer a v neděli a 30 minut v ostatních obdobích. Linka 3 jezdí pouze ve špičkách pracovních dnů v intervalu 30 minut. A linka 4 jezdí v pracovní dny v intervalu 30 min, v ostatních obdobích po hodině.Na lince 2 jezdí v pracovní dny dvojice, na ostatních linkách jezdí sóla.

Rozšířený článek o provozu tramvají ČKD Tatra ve Schwerinu naleznete v Československém Dopraváku číslo 2/2014.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.