Městská doprava v Bratislavě

Po 6-ti letech jsem navštívil již po třetí hlavní město Slovenska – Bratislavu. Když se podívám na tramvajový provoz, dá se říct, že se nic nezměnilo. Vozový park je stále stvořen jen vozy ČKD Tatra T3 a T6, vozy vypadají pořad “tak nějak” stejně, jen jsou o šest let starší. Změna se odehrála v kolejové síti, kdy byla zrušena, resp. dlouhodobě uzavřena tramvajová trať k hlavnímu nádraží, čímž došlo k drobným změnám v linkovém vedení. Lepší situace je u trolejbusů – ač před pár měsíci na tom byly taky špatně – z důvodu nedostatku provozních vozů. Ale jinak došlo k rozšíření trolejbusové sítě a nyní je v provozu 14 trolejbusových linek. Pravda, nyní část výkonů přebírají autobusy, ale jelikož jsou už do Bratislavy dodávány nové trolejbusy Škoda 30 Tr a 31 Tr, situace bude brzy stabilizována. Velké modernizace za uplynulých 6 let zaznamenal autobusový vozový park. Bylo nakoupeno velké množství kloubových autobusů na páteřní linky (jezdící především na sídliště Petržalka), jedná se o vozy Mercedes-Benz CapaCity a SOR NB 18 City. Avšak pořád můžete narazit na autobusy v důchodovém věku, jako jsou Karosa B741, či Ikarus 435. Některými je vidět i skrz a zavzpomínáte s nimi na dávné časy. Podobně jsem zavzpomínal při procházkách městem (kromě malého centra) na “kyjevskou” Ukrajinu. Stav vozovek, chodníků, zeleně,… zkrátka východ. Zmíněné malé centrum je však pěkné, opravné a překvapilo mě v něm množství turistů. A že je centrum malé nejlépe vykresluje Hlavné námestie, které je v tomto největším městě Slovenska menší, než náměstí ve středočeském Berouně.

 

Tramvajový provoz

V provozu je 7 tramvajových linek. Na linkách 2, 3,4, 5, 8 a 9  je interval v pracovních dnech 8 minut, (víkend 15 min). Linka 6 jezdí pouze ve špičkách pracovních dnů a to v intervalu 8 minut. U linek 3 a 8 dochází k vzájemným přejezdům v zastávce Námestie SNP, u linek 6 a 9 dochází k přejezdům v pracovních dnech ve smyčce Karlova Ves. V rámci běžného vypravení v pracovních dnech můžete potkat vozy K2S na linkách 2 a 6/9, vozy T3SUCS na linkách 3/8, 4 a 6/9, vozy T3M na lince 5 a 6/9, vozy T3G na lince 6/9, vozy T3P na lince 3/8 a 6/9 a vozy T6A5 na linkách 5 a 6/9. Provoz na náhradní autobusové lince X-13 zajišťují 4 vozy (předvším SOR BN 10.5) v intervalu 12 minut v pracovních dnech a 15 minut o víkendech. Jelikož je interval, jaký je, město ve spolupráci s dopravním podnikem naučily své občany chodit k nádraží pěšky. I přesto se v Bratislavě buduje. Právě nyní se staví první etapa nové tramvajové trati na Petržalku, která by měla z velké části vést v koridoru určeném původně pro metro. Pro tuto novou trať budou dodány nové tramvaje – první nízkopodlažní – Škoda 29T a 30T ze skupiny ForCity. První série 15 jednosměrných vozů 29T a 15 obousměrných vozů 30T má být dodána do roku 2015. Takže termín další návštěvy Bratislavy je celkem jasný.

 

Linkové vedení tramvají k 7. 5. 2014

Linka 2: Nám. Ľ. Štúra – ŽST Nové Město
Linka 3: Komisárky – Staré Mesto, Námestie SNP
Linka 4: Pri kríži – Zlaté piesky
Linka 5: Pri kríži – Rača
Linka 6: Karlova Ves – ŽST Vinohrady
Linka 8: Námestie SNP – Ružinov
Linka 9: Karlova Ves – Ružinov
Linka X13 (NAD): Nové SND – Hlavná stanica

Vypravení tramvají k 7. 5. 2014:

Linka 2: 7106, 7135, 7117, 7113, 7126, 7134, 7102, 7123, 7125, 7104, 7132
Linka 3/8: 7901+7902, 7803+7804, 7795+7796, 7715+7704, 7841+7842, 7793+7794, 7845+7846, 7735+7736, 7785+7786, 7739+7740, 7828+7827, 7805+7806, 7821+7822, 7787+7788, 7732+7731, 7825+7826, 7801+7802
Linka 4: 7791+7792, 7815+7816, 7769+7770, 7775+7776, 7767+7768, 7835+7836, 7755+7756, 7781+7782, 7809+7810, 7797+7798, 7817+7818, 7829+7830, 7748+7747, 7831+7832, 7777+7778, 7773+7774, 7737+7738, 7757+7758, 7823+7824, 7765+7766
Linka 5: 7946+7945, 7923+7924, 7943+7944, 7907+7908, 7301+7302, 7913+7914, 7917+7918, 7905+7906, 7941+7942, 7931+7932, 7947+7948, 7935+7936, 7773+7774, 7925+7926, 7921+7922, 7909+7910, 7939+7940, 7951+7952
Linka 6/9: 7114, 7122, 7105, 7119, 7127, 7133, 7120, 7112, 7103, 7129, 7124, 7109, 7108, 7761+7762, 7807+7808, 7717+7718, 7957+7958, 7843+7844, 7927+7928, 7759+7760, 7937+7938, 7837+7838, 7729+7726, 7727+7728, 7602+7610, 7799+7800, 7933+7934, 7933+7934

Celkové vypravení na: http://imhd.zoznam.sk/ba/vyprava.html?d=20140507

 

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou