Nádraží Praha-Podbaba jako vzor městské železnici

V pátek 29. srpna byla v Praze zprovozněna nová železniční zastávka Praha – Podbaba. Resp. se dá hovořit i o přesunutí zastávky Praha – Bubeneč, která byla naopak 28. srpna zrušena.

Nová zástavka v Podbabě je krásným příkladem toho, jak má být železnice začleňována do městské dopravy. Dlouholetý projekt na vytvoření přestupního uzlu mezi tramvají a vlakem v Podbabě dostal konkrétnější podobu již v roce 2011, kdy byla prodloužena tramvajová trať v Podbabě až k železniční trati. Bohužel se tehdy nepodařilo zároveň provést stavbu železniční zastávky a tak vznikl přestupní uzel až nyní.

Příjezd vlaku do zastávky Praha - Podbaba

Příjezd vlaku do zastávky Praha – Podbaba

Cestující jedoucí do Prahy vlakem od Roztok a Kralup tak nově můžou v Podbabě přestoupit na tramvajové linky jedoucí k metru A Dejvická, či dále pokračovat tramvají do centra města. Odpadá tak klikatá cesta autobusem skrz Bubeneč k metru Hradčanská. Stejně tak se vlaková trať stala dostupnější pro obyvatele Prahy, především Prahy 6, kteří se k vlaku dostanou pohodlně z centra Šestky – Vítězného náměstí. Zároveň se zvýšil počet lidí, kteří mají zastávku v pěší docházkové vzdálenosti, oproti zastávce v Bubenči. Jediní, kdo na přesunu zastávky jsou škodní mimo lidí žijících u původní zastávky Bubeneč jsou obyvatelé Hanspaulky, kteří nyní musí při cestě na vlak přestupovat.

Konečná zastávka tramvaje Nádraží Podbaba

Konečná zastávka tramvaje Nádraží Podbaba

Jsem přesvědčen, že tohle je přesně ten směr, kterým se má pražská železnice ubírat. Stavba nových zastávek s dobrou návaznosti na MHD, v místech s hustou zástavbou, či v místech s novou sídlištní výstavbou. S větší poptávkou je poté možné zkracovat intervaly, čímž se nakonec stane pražská železnice 100% součástí MHD. V tomto děkuji všem, kteří se za novou zastávku zasloužili – ROPID, DPP, TSK-ÚDI, hl. m. Praha, MČ Praha 6, SŽCD a mnoho dalších.

 

Jediný škraloup k Podbabě mám k jejímu otevření. Říkám si, zda by nebylo lepší zastávku celou dokončit a až poté jí celou otevřít. Když to vydřelo 3 roky od prodloužení tramvaje, další jeden či dva měsíce by to ještě počkalo. Posuďte na fotografiích.

 

 

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

One Comment

    • petr
    • 30/08/2014

    Otevřít se to museli, i Kdyby tam žádné vlaky nestavely. Je přeci před obecními volbami, tak se honi každé plus