Z „kabrioletu“ je mazací tramvaj

Dopravní podnik Praha má novou mazací tramvaj. Vznikla přestavbou vozu T3 ev. 5572, který sloužil od roku 2003 jako sněžný pluh pro tehdy novou trať na Barrandov, kam v té době ostatní tramvajové pluhy nesměly. Předtím tramvaj fungovala jako pracovní např. pro přetahy vozů a materiálů. V první polovině devadesátých letech byla tramvaj vybavena na otevřené plošině také hydraulickou rukou. Tramvaj ale nebyla „kabrioletem“ od počátku. Až do roku 1990 šlo o běžnou tramvaj T3 (ev. č. 6498) vozící cestující.

Mazací tramvaj má za úkol promazávat oblouky, ve kterých tramvaje skřípají a vytváření nepříjemný hluk. V současné době probíhá zkušební provoz v celé tramvajové síti. Poté by měla „oranžová“ tramvaj s majáky jezdit denně od ranních do nočních hodin v předem určené trase tak, aby docházelo k pravidelnému promazávání kritických míst v tramvajové síti.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.