Letiště – centrum: Bus 33 minut, rychlodráha 27 minut. Rozdíl 20 miliard.

Asi takhle by se dalo shrnout plánované zlepšení dopravní obslužnosti ruzyňského letiště. Současná autobusová linka AE zvládne přepravit turisty z letiště do centra na Hlavní nádraží za 33 minut. Plánovaná rychlodráha za 20 miliard korun má snížit přepravní dobu na 27 minut. Pokud zahrneme i možné spojení linkou 119 a metrem A, které zabere z letiště do centra 30 minut, zjistíme, že rychlodráha zkrátí spojení letiště z centrem o pouhé 3 minuty.

Druhým aspektem je počet spojů, které jednotlivé alternativy nabízení. Autobusová linka 119 jezdí z letiště v intervalu 6 minut s kapacitou pro 150 cestujících (počítejme 100 cestujících, ať je to pohodlné), linka AE v intervalu 15 minut s kapacitou pro 100 cestujících (počítejme 60 cestujících) a k tomu ještě možnost použití linky 100 na Zličín v intervalu 15 minut s kapacitou 150, resp. 100 osob. Tyto tři linky nabízejí hodinovou kapacitu pro 1 640 cestujících v pohodlném režimu, či pro 2 500 cestujících při plném obsazení při zachování směrové nabídky. Pokud by na letiště jezdil vlak, dá se očekávat elektrická jednotka podobná dnešnímu City Elefantu, pobral by naráz 330 cestujících. Jelikož však letiště v průměru za hodinu odbaví jen 420 pasažérů, kteří používají MHD (jak uvedu níže), bude stačit, aby vlak na letiště jezdil v intervalu 30 minut.

Je opravdu lepší jediná možnost cestování vlakem v intervalu 30 minut s nutností přestup v centru města na další spoje (nepředpokládám, že všichni bydlí hned u nádraží, či jsou u nádraží ubytovaní) a nebo současný stav, kdy spoje od letiště odjíždějí v souhrnném intervalu pod 6 minut a možností vybrání směru?

Jak se pasažéři přepravují na ruzyňské letiště (rok 2014)

33 % městskou dopravou

31 % automobilem

26 % taxi službou či smluvní přepravou

10 % jinak

 

Počet odbavených pasažérů na ruzyňském letišti (rok 2014)

11 150 000 pasažérů za rok

to je: 1 272 pasažérů za průměrnou hodinu

to je: 420 pasažérů za průměrnou hodinu používající k přepravě na letiště MHD

 

Přeprava MHD z centra na letiště

33 minut BUS AE (z Hlavního nádraží)  – interval spoje 15 minut

30 minut spojení BUS 119 a METRO A (z Můstku)  – interval spoje 6 minut

27 minut rychlodráhou (z Masarykova nádraží)  – interval spoje odhadován na 30 minut + 20 miliard

 

Linka AE to na letiště zvládne za 33 minut

Linka AE to na letiště zvládne za 33 minut

 

Spojením linky 119 a metra A jste v centru za 30 minut. Rychlodráha má nabídnout spojení jen o tři minuty rychlejší.

Spojením linky 119 a metra A jste v centru za 30 minut. Rychlodráha má nabídnout spojení jen o tři minuty rychlejší.

 

Ušetřit na cestě na letiště 3 minut a místo 6 minut čekat půl hodiny na spoj je drahé vykoupení, resp. trest stojící 20 miliard korun. Přesto, modernizace železniční číslo tratě 120 je zapotřebí. Ale nikoliv kvůli letišti, nýbrž Středočeskému kraji a Kladensku.

zdroj dat: TSK

Ondřej Matěj Hrubeš
šéfredaktor

 

Článek se stal námětem pro reportáž České televize do Událostí v regionech

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou

21 komentářů

    • Ploki
    • 16/07/2015

    Nadpis a první odstavec je dobře napsaný. Ale dál bych měl spoustu výhrad.
    Chtěl bych vidět, jak se 100 lidí (přičemž cca 2/3 z nich táhne velký kufr) vejdou do kloubového autobusu.
    Myslel jsem, že v noci letadla nelétají kvůli rušení nočního klidu. Pak by od 6:00 do 24:00. Pak by hodinový průměr pasažérů místo 1272 vyšel 1909.
    Zároveň se dá předpokládat se zavedení kolejového spojení na letiště se navýší počet přepravených osob MHD. Velice hrubým odhadem by mi vyšlo 40%, pokud by z ostatních způsobů 10% přesedlalo na vlak.

      • OMH
      • 16/07/2015

      Ploki, také proto není počítáno se 100% obsazením autobusů a je tam brána rezerva pro pohodlnější cestování a zavazadla.
      Průměrná hodina, je průměrná hodina, na tom není nic divného. Samozřejmě, že v některých časem se létá víc a v jiných míň.
      A k tomu přesunu do vlaku… proč by to dělali? Proč by hledali velmi vzdálenou vlakovou stanici, když můžou jet taxíkem, či busem? A proč by čekali 30 minut na vlak? Jelikož daleko víc vlaků pojede na této trati do Kladna minouc letiště.

    • zdenek82
    • 16/07/2015

    Dá se ale předpokládat, že se zprovozněním vlaku se autobusová doprava omezí. Tím se i trochu odlehčí silnicím.

    • A tím bude více prostoru pro přepravu automobilem, taxi, či smluvní přepravou 😀

        • Ondřej Šmejkal
        • 24/07/2015

        Takže je třeba navyšovat počet spojů MHD a tím vytlačit auta? :)))

    • Ploki
    • 17/07/2015

    Dle schématu na stránkách Ministerstva dopravy – http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Ministerstvo_dopravy_vybralo_variantu_zeleznicniho_spojeni_Ruzyne_s_centerm_Prahy_a_Kladnem.htm by měl na letiště jezdit vlak každých 10 minut ve špičce a jednou za 15 mimo.
    K těm kapacitám – sám jsi napsal “s kapacitou pro 150 cestujících (počítejme 100 cestujících, ať je to pohodlné)”. Tedy zde je ta rezerva

    • Vlak po 10 minutách na letiště je nesmysl – tolik lidí letiště neprodukuje! Zároveň na té trati pojedou vlaky na Kladno. Souhrnný interval 5 minut na této trati je nesmyslný a nereálný! Srovnejte si počet lidí jedoucí na letiště a počet lidí jedoucí na Kladensko. Kladno s velkým náskokem vede.

    • sunfreedom
    • 17/07/2015

    Přenáším to z Twitteru sem, protože nechci ostatním spamovat.

    LKPR mělo peak v roce 2007 – 12,43 mil. cestujících. Potom hospodářská krize, propad na 10,8 mil. v roce 2012. Od té doby růst na dnešních 11,2 mil, což jsme někde na úrovni roku 2006. Ale čísla stranou. Taxi není relevantní dopravou na letiště. Je to doplňková služba pro specifickou klientelu, která necestuje autobusy. Představa, že až zmizí autobusy na Kladno z Evropské, tak se tam vejde více taxíků, je naprosto zcestná. Kromě ekonomického aspektu (ne všichni z centra mají 600,- na cestu na letiště), je tu také ekologický aspekt. Jakkoliv jsou autobusy a auta rychlá, jsou velice náchylná na problémy v dopravě – autobusy nejvíc. Příklad z dneška – taky mi přišlo, že nám metro na Veleslavín nic nepřinese, jízdní doba se na Můstek z Šárky zrychlila asi o 2 minuty. Ale od dubna mi počet pozdních příjezdů do práce klesl asi o 90 %, protože prostě nezkejsnu na úseku Bořislavka – Dejvická (kde se přidají auta z Horoměřic) v 7 případech z 10.

    Navíc, nejen že vlak obsadí klientela MHD z autobusů a AE. Vlak je mnohem přijatelnější i pro část klientely taxi. Ne pro všechny, ne určitě pro většinu, ale pro část z nich ano. Pokud jde o intervalizaci, osobně si myslím, že by stačil i větší než 15 minutový interval na letiště. Nebo by si Praha mohla vzít příklad z Bruselu, který má na Zaventem také odbočku, mimochodem nově rekonstruovanou (Diabolo) a de facto většina vlaků přes letiště jen projíždí. Je tak zaručena doprava ve všech směrech (ale uznávám, že tam je to specifické tím, že proporce těch, co jedou do centra a dál do vnitrozemí Belgie jsou jiné než v Praze). Čili klidně by mohly na Kladno jezdit všechny vlaky a každý druhý, třetí zabočit.

    A na závěr – jak říkám, infrastrukturu stavíme pro budoucnost, ne pro dnešek. Pokud počítáme s tím, že z Kladna a letiště bude jezdit pořád stejně lidí, tak to asi smysl nemá. Ale ve chvíli, kdy plánujeme další dráhu a střední Čechy se ekonomicky zvedají, stejně jako doprava na příjezdu do Prahy, tak je třeba myslet na budoucnost. Nelze přeci definovat dopravu na dnešní standard. Jedna chyba se stala, nemělo se kopat Áčko do Motola. Buď se nemělo kopat vůbec, nebo mělo jít rovně na letiště. Ale osobně jsem opravdu více pro vlak. Už jen proto, že za nižší cenu než úsek V.A se obslouží de facto polokrajské město i letiště na několik mnoho let dopředu.

    • Zdravím, hodně už bylo napsáno na Twitteru i Facebooku. Letiště zkrátka má své nejlepší za sebou a není schopné se dostat na počty přepravených osob v minulých letech. Je tak pořád ve ztrátě, oproti časům, kdy se dařilo. Že nyní má letiště třeba o 100-150 tisíc cestujících ročně víc, je vlastně úplné nic.

      Co se týče dopravy na letiště: pouze každý 4. pasažér použije MHD. Drtivá většina pasažéru jede autem a mezi nimi je významný podíl přepravy taxi a smluvní přepravou, jelikož jde o nejpohodlnější a nejrychlejší spojení (a ani není drahé, zvlášť, cestují-li třeba 3-4 osoby), kterému nebude konkurovat ani zamýšlený vlak. Nevím, kde berete to přesvědčení, že drtivá část osob cestující autem (vč. taxi), se bude chtít se zavazadly táhnout přes celý areál letiště na vlak, čekat 20-30 minut, přijet do centra a se zavazadly (a třeba i dětmi) přestupovat na metro, tramvaj a jet k hotelu (či domu) – s pravděpodobným dalším přestupem na ještě další prostředek MHD.

    • sunfreedom
    • 17/07/2015

    Ale Vy se tu bavíte o letišti, jako kdyby to byla nějaká restaurace. Letiště nemůže mít “nejlepší za sebou”. Tedy pokud mu třeba ve Vodochodech nevyroste nějaká zásadní konkurence. Ano, je pravda, že spousta lidí dnes volí taxi – je ale třeba ptát se proč? Řidiči busů, co neumí anglicky, složitá síť s přestupy, aby se člověk vůbec dostal do centra. Ještě donedávna nemožnost platit kartou za jízdenky, nebo nedej bože eurem. Nelze argumentovat současným špatným stavem proti jinému stavu. To je jako říct, že nemá cenu budovat mobilní síť v zemi, kde lidi nemaj mobily. No nemaj, protože tam není ta síť. Navíc mezinárodní klientela je na vlakovou dopravu z letiště zvyklá. Chápu, že si dnes někdo vybere taxi, než aby se trmácel kloubem na Veleslavín, táhnul se s kufrem bůhví kam a ideálně ještě přestupoval v rámci metra i tramvají. Ale ten výběr bude o dost jednodušší, když budu moci dojet někam, kde je opravdu HODNĚ hotelů v docházkové vzdálenosti.

    A taky je zde stále ten aspekt environmentální. Tedy všeobecná snaha dostat lidi z aut. Tím neříkám zakazovat top manažerům odjezdy z letiště autem. A hlavně stále zapomínáme na faktor Kladno. To tady obsluhujeme. A v poměru k tomu je letištní odbočka fakt jen maličkost.

    • Jenže i s tím vlakem budou muset pasažéři několikrát přestupovat. Málo kdo bydlí na nádraží, či u něj. Takže stejně bude nutný přestup z vlaku do metra, tramvaje, autobusu. Vlak právě tohle vůbec neodstraní. Proto zůstane taxi silnou volbou i nadále.

        • Ondřej Šmejkal
        • 24/07/2015

        Nelze udělat spojení bez přestupu. Jen zanedbatelné procento lidí bydlí pár metrů od současných nebo budoucích zastávek. Jde o to, že dnes na nejvytíženější trase 119 + metro, je nutné přestoupit tam, kam nikdo nepotřebuje a všichni jsou daleko od cílového místa. Taxi díky ceně bude vždy v nevýhodě oproti MHD. Jesli někdy na letiště jezdíte, tak znáte čekání na 119, následnou mačkanici a pak kodrcání se přes milion semaforů – někdy v zápcách.

        • Ano, baťůžkáři tou 119 pojedou MHD tak jako tak. Ostatní s kufry a dětmi pojedou pohodlně autem, bez složitého přestupování.

    • sunfreedom
    • 17/07/2015

    Jo a jinak podle posledních informací je meziroční růst na LKPR nejvyšší od roku 2008 (5,68 %). To už jen tak na okraj k té informaci, že mizí cestující, která fakt nevím kde se bere.

    • 2008 – 12,63 milionů pasažérů (rekordní rok)
      2012 – 10,81 milionů pasažérů
      2014 – 11,15 milionů pasažérů
      Vize o 20 milionech se rozpustily… od roku 2008 letiště zkrácí.

    • Ondřej Šmejkal
    • 24/07/2015

    Kritika je myslím naprosto zcestná. Naší metropoli chybí pohodlné přímé spojení s centrem, které nebude ovlivněné zatížením povrchové dopravy a bude možné mít dostatečnou a flexibilní kapacitu. Zde se navíc jedná především o spojení Prahy a Kladna a může klidně vzniknout bez odbočky na letiště. Náklady na odbočku nebudou 20 miliard 😉 Bus AE nejezdí moc často, snadno může vzniknout zpoždění a bus má omezenou kapacitu. Kombinace 119 a metra má krom nevýhod busu AE navíc nutnost přestupu. Je to zbytečné a matoucí. Auto / taxi opět sází na štěstí, že nebudou zácpy. Taxi je také drahé a auta zbytečně zatěžují životní prostředí – naše zdraví. Nejvýhodnější je postavit dráhu Praha-Kladno, která tak jako tak bude. Odbočka na letiště skvěle a pohodlně vyřeší všechny nevýhody současného strašlivého spojení. Takže: Vlak nebude mít výrazné zpoždění, moderní vlaky budou velmi tiché, vejdou se tam všichni bez mačkání, může se snížit zatížení Evropské, ušetříme přírodu i své zdraví.
    Jestli je třeba něco řešit, tak je to podoba dráhy, která může městské čtvrti pozvednou, ale stejně tak jim uškodit.

    • pavhob
    • 18/01/2016

    Článek je plný účelově zkreslených faktů:
    – na letiště nejezdí pouze cestující, ale i zaměstnanci letiště, personál letadel, zaměstnanci jiných firem sídlících na letišti (obchody, hotely, spedice…..)
    – letadla nelétají 365 dní v týdnu a 24 hodin denně naprosto rovnoměrně
    – uvedená stávající špičková kapacita MHD je 1 640 – 2 500 cestujících/hod a protože nepostačuje, hledají se jiná řešení (autobusy dlouhé více než 20m…). Kalkulovaný průměr 420 osob/ hod je zcela mimo realitu.
    – pokud pouze 50% stávajících cestujících MHD využije železnici jsme u 800-1200 cestujících (tj. 3-4 vlaky / hod)
    – po zavedení železnice k letišti lze předpokládat navýšení podílu MHD u cestujících i zaměstnanců letiště o desítky procent (nebudou hrozit zdržení autobusů v kolonách, nepohodlný přestup na Veleslavíně….). Některé vlaky bude tedy nutno vést jako zdvojené!
    – ve vlaku je mnohem více místa na rozměrná zavazadla, než ve stávajících autobusech
    – díky přímé vazbě vlaku na všechny 3 trasy metra (uvažuji také plánovanou zastávku vlaku na Vltavské) a směrové nabídce tramvají u Masaryčky bude možno dosáhnout z letiště většinu cílů pouze s jedním přestupem (nyní jsou to přestupy 2-3 – Veleslavín + jiná trasa metra / tram)

    • Pavhob,
      ano, na letiště nejezdí jen cestující, ale i zaměstnanci areálu letiště. A ti potřebují “vymeták” 119, nikoliv rychlodráhu s jedinou stanicí.
      ano, současné autobusy nejsou ideální pro přepravu zavazadel. Ale není třeba kupovat vlak, stačí koupit autobusy upravené pro převoz zavazadel.
      ne, MHD použije jen 33% cestujících, nikoliv 50%.
      A tak dále..

        • pavhob
        • 19/01/2016

        Většině zaměstnanců letiště stačí jedna zastávka rychlodráhy, protože pracují na terminálech 1+2 / v jejich bezprostředním okolí. Málo kdo z nich bydlí na Dědině, aby potřeboval zastávkový vymeták. Přestup z většiny míst je lepší na vlak než na bus právě kvůli jeho kladům.
        Vlak zajistí nesrovnatelně lepší kvalitu – místo na zavazadla i u sedících cestujících, méně přestupů do většiny cílových míst, vyšší přesnost (bez kolon)….
        Já píši, že vlak použije min. 50% ze stávající cestujících MHD (100+119+AE – dle úvodu článku), což je ve špičky kalkulovaných 1 640 – 2 500 cestujících/hod. myslím, že tyto linky jezdí ve špičky slušně zaplněné, a že zde není příliš volné kapacity.
        Zbylých 50% potřebuje vymeták, protože využívá jiné zastávky než vlak
        A tak dále…

  1. Stavba bude vyzadovat jak modernizaci nekterych useku stavajici zeleznice, tak vybudovani zcela novych. Celkove by mela vyjit na 19,5 miliardy. Ale vime jak to v Praze chodi… Cesta z centra na letiste by pak mohla trvat 27 minut.