Asi takhle by se dalo shrnout plánované zlepšení dopravní obslužnosti ruzyňského letiště. Současná autobusová linka AE zvládne přepravit turisty z letiště do centra na Hlavní nádraží za 33 minut. Plánovaná rychlodráha za 20 miliard korun má snížit přepravní dobu na 27 minut. Pokud zahrneme i možné spojení linkou 119 a metrem A, které zabere z letiště do centra 30 minut, zjistíme, že rychlodráha zkrátí spojení letiště z centrem o pouhé 3 minuty.
Druhým aspektem je počet spojů, které jednotlivé alternativy nabízení. Autobusová linka 119 jezdí z letiště v intervalu 6 minut s kapacitou pro 150 cestujících (počítejme 100 cestujících, ať je to pohodlné), linka AE v intervalu 15 minut s kapacitou pro 100 cestujících (počítejme 60 cestujících) a k tomu ještě možnost použití linky 100 na Zličín v intervalu 15 minut s kapacitou 150, resp. 100 osob. Tyto tři linky nabízejí hodinovou kapacitu pro 1 640 cestujících v pohodlném režimu, či pro 2 500 cestujících při plném obsazení při zachování směrové nabídky. Pokud by na letiště jezdil vlak, dá se očekávat elektrická jednotka podobná dnešnímu City Elefantu, pobral by naráz 330 cestujících. Jelikož však letiště v průměru za hodinu odbaví jen 420 pasažérů, kteří používají MHD (jak uvedu níže), bude stačit, aby vlak na letiště jezdil v intervalu 30 minut.
Je opravdu lepší jediná možnost cestování vlakem v intervalu 30 minut s nutností přestup v centru města na další spoje (nepředpokládám, že všichni bydlí hned u nádraží, či jsou u nádraží ubytovaní) a nebo současný stav, kdy spoje od letiště odjíždějí v souhrnném intervalu pod 6 minut a možností vybrání směru?
Jak se pasažéři přepravují na ruzyňské letiště (rok 2014)
33 % městskou dopravou
31 % automobilem
26 % taxi službou či smluvní přepravou
10 % jinak
Počet odbavených pasažérů na ruzyňském letišti (rok 2014)
11 150 000 pasažérů za rok
to je: 1 272 pasažérů za průměrnou hodinu
to je: 420 pasažérů za průměrnou hodinu používající k přepravě na letiště MHD
Přeprava MHD z centra na letiště
33 minut BUS AE (z Hlavního nádraží) – interval spoje 15 minut
30 minut spojení BUS 119 a METRO A (z Můstku) – interval spoje 6 minut
27 minut rychlodráhou (z Masarykova nádraží) – interval spoje odhadován na 30 minut + 20 miliard
Ušetřit na cestě na letiště 3 minut a místo 6 minut čekat půl hodiny na spoj je drahé vykoupení, resp. trest stojící 20 miliard korun. Přesto, modernizace železniční číslo tratě 120 je zapotřebí. Ale nikoliv kvůli letišti, nýbrž Středočeskému kraji a Kladensku.
zdroj dat: TSK
Ondřej Matěj Hrubeš
šéfredaktor
Článek se stal námětem pro reportáž České televize do Událostí v regionech