DPP: Tramvaj EVO1 kupovat nechceme

S velmi dobrou zprávou přišel v pátek 5. 2. 2016 pražský dopravní podnik (DPP). Ve své tiskové zprávě o zkušebním provozu tramvaje EVO1, kterou rozeslal médiím uvedl, že s nasazením tramvaje do pražského provozu se do budoucna nepočítá. A to ani s odkoupením prototypu, kterým se dnes vozí cestující na linkách 5, 6 a 7.

Těší mě, že tuto malou tramvaj nechce DPP nakupovat. Jelikož, jak už jsem říkal v Dopravním podcastu, či pro Blesk, tato krátká a bariérová tramvaj se do Prahy nehodí.

Avšak je třeba dodat, že v případě zájmu jiných měst o tuto tramvaj, Opravny tramvají DPP rády zahájí ve spolupráci s Aliancí TW Team sériovou výrobu.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou

17 komentářů

    • Jevec
    • 06/02/2016

    Špatné rozhodnutí současného vedení Dopravního podniku!
    Krátkých tramvají pro sóla vypravení bude do budoucna zapotřebí.
    T3, R.P, Wany a podobné modifikace jsou už dnes morálně zastaralé.
    Zvažte rozhodnutí a začněte se krátkým novým typem tramvaje do budoucna zabývat.
    Je třeba učinit pro budoucnost všechny kroky pro zachování kvalitní celistvosti tramvajového provozu-systému v Praze, kde vedle dlouhých souprav má svá opodstatnění i tramvaj typu sólo, pro víkendové, noční a posilové spoje, jako se děje i teď s typem T3 a T6.

    • Kdepak. Správné rozhodnutí, že DPP neopakuje stejnou chybu, jako s vozy T6, která nakupoval v době, když už byly zastaralé.
      Do miliónové Prahy sóla vůbec nepatří 😉 Ani v noci.

      • Faf
      • 04/06/2016

      Wany 15-20 let vydrží, čili je zbytečné nakupovat něco, čeho je dost. Sóla v Praze na některé linky patří (asi tak 2-3 mě napadají), ale ty bohatě obslouží wany. Lepší jsou Forcity a na noční linky určitě nemohou jít sóla. Nevím, proč nakupovat nějaký nesmysl, jen aby sóla byli. Kdyby svypadala vevnitř alespoň trochu normálně- no dobrá, ale takhle?

    • Jevec
    • 09/02/2016

    Jste na omylu Matěji, i do miliónové Prahy patří krátký typ tramvaje. Praha stojí na sólech od počátků věků MHD. Chcete čekat na zastávkách na dlouhou tramvaj 20 minut nebo jen poloviční čas na krátkou tramvaj? .. natož s přestupy? Je mnoho linek i teď, co jsou obsluhovány sólo vozy a je to dobře. Existuje kvalitní symbióza tramvají dlouhých (pouze typu Škoda 15T For city) i krátkých, zatím máme přiměřený počet vozů T3, T3R.P a Wan, ale i tyto vozy stárnou a je zapotřebí myslet i do budoucna. Evička EVO1 se jeví jako kvalitní generační náhrada osvědčené tramvaje T3 z roku vzniku 1960. Největší chybou DPP bylo pořízení 60 kusů nepovedeného typu Škoda 14T (tzv. Poršetra), která má nejhorší interiér a navíc svými pevnými podvozky ničí koleje.

    • Ne. Milionová metropole potřebuje kapacitní dopravu. Sóla jsou neskutečný přežitek.
      Navíc tramvaj EVO1 je svým špatným vnitřním uspořádáním zcela nevyhovující do velkých měst, kde cestuje mnoho cestujících. EVO1 může jezdit tak po Mostě.
      A k tramvaji 14T… no vidíte, před 10 lety jaká to byla fajn nízkopodlažní tramvaj a dnes se EVO1 považuje za zázrak nízkopodlažnosti? EVO1 by byla dobrá tak před 15 lety. Možná.

    • JEVEC
    • 11/02/2016

    Jste mimo realitu. Tramvaje vedle dlouhých souprav svými sólo vozy významně s daným podílem zasahují do pražského provozu. Nevíte, že životnost vozů T3 je už omezená? Chcete se dočkat toho, až T3 doslouží, že se může začít s omezováním tramvají v Praze? Někdo může namítnout, že krátké tramvaje lze nahradit autobusy, ale této možné chyby NESMÍME DOPUSTIT ! Autobus do širšího centra Prahy nepatří ! Zde má výslovně a nadřazeně (i urbanisticky) hlavní místo TRAMVAJ ! (jak lokálně, tak i jako povrchová páteř). Bylo by nepříliš vhodné do omezené velikosti centra Prahy „rvát“ na všechny linky jen dlouhé tramvajové vlaky a zejména v sedle, v nočních a víkendových časech. Zde má právě místo 15metrová tramvaj. A ještě jedna věc, co mluví proti možnému autobusovému provozu v centru v případě náhrady za T3:
    TRAMVAJ JE MĚSTOTVORNÝM PRVKEM.
    (je zároveň bezpečnější a lze jí provozovat v blízkosti pěších zón).

    • Ano, vozidla T3 jsou přežitek.
      Není náhodou, že podobnou krátkou tramvaj vyrábí jen v Rusku a pokouší se na Ukrajině.
      Velká města potřebují kapacitní tramvaje.

    • Hafan
    • 12/02/2016

    Jestli mohu přispět svou trochou do mlýna, tak si myslím, že oba jste trochu vedle. Z provozních důvodů tu bude vždy potřeba alespoň nějaký počet sól, na ty bych viděl jako vhodné adepty současné Vany (nebo Wany či jak…), protože vždy budou relace, kde nasazení dvojice je ekonomicky na pár facek. Většina ovšem ne a to je důvod, proč bychom se neměli svazovat nákupy sól a pak je zbytečně spřahovat, ale používat ucelených konstrukcí – osobně by se mi třeba líbil Siemens Avenio, ale to je jen takové zbožné přání.
    Evička jako taková je zajímavá tramvaj, ale pro pražský provoz je vhodná pouze pro otestování, ale jinak ne.
    Tedy dle mého nejlepší řešení je rekontruovat v průběhu času ještě určitý počet T3 (a jejich odvozenin) na částečně nízkopodlažní (když už se musí tedy naplňovat určité standardy), ale jinak se soustředit na soupravy/vozy klasické délky 30m.
    Souhlasím s tím, že hubu jsme si nabili již s T6kami, posléze svým způsobem 14T a nyní (byť se mnou určitě spousta lidí nebude souhlasit) s 15T… Netřeba chyby opakovat.

    • A kde mají podle vás sóla v Praze jezdit?

      Avenio? Jel jste s ním? To je uvnitř hrůza jako EVO1.

    • Tomáš M.
    • 12/02/2016

    Osobně si tramvajovou Prahu bez T3 nedovedu představit. Pokud jednoho dne opravdu dojezdí, bude to černý milník. T3 jsou přirozenou tváří tramvajové dopravy v Praze. Osobně taky nechápu neustálou potřebu všechno dělat nízkopodlažní. Chci vidět, jaká bude životnost všech nízkopodlažních vozidel MHD ve srovnání s klasickými podvozky. Také bezpečnost za jízdy, členění podlahy, uspořádání sedadel aka komfort cestujících – vše významně horší v případě nízkých podlah. Nevím kolik desetin procent představují invalidé, ale kdyby bylo po mém, zavedl bych pro ně úplně oddělený segment dopravy. A skořepinová sedadla z T3 – nejlepší vůbec – proč se nemontují i nadále – ani ty nejnovější T15 na ně nemají! Osobně si T3 užívám dokud ještě jsou,hlavně těch klasických (tyristorek) z konce 80. let. Kéž by se DPP rozhodl je provozovat i po roce 2020 a zachoval tak nejvýraznější ikonu celé historie.

    • GEORGE
    • 14/02/2016

    Zdravím, pánové.

    Jako vždy bude pravda někde uprostřed. Tramvaj je zvláštní dopravní prostředek, protože musí splňovat velmi protichůdná kritéria. To se týče i přepravní kapacity – i z této diskuze je patrné, že by tramvaj měla ideálně jezdit v krátkých intervalech, ale zároveň být kapacitním prostředkem.

    Takže bych to viděl na mix článkových tramvají/souprav celotýdenně na páteřních linkách (v pracovní dny na všech linkách) a sólo vozů o víkendech na ostatních linkách (v noci na všech linkách, poptávka je přece jen nižší). Za vzor bych dal Praze Liberec. V současné Praze je žádoucí, aby většina vozů byla alespoň částečně nízkopodlažní. A Praha má minimum nízkopodlažních sólo vozů, takže by se Evička hodila.

    Velkou ostudou je to na víkendové páteřní lince 3 – jedna wana za hodinu! Nedávno si kamarádka natáhla sval na noze a nemohla skoro chodit. V tu chvíli bylo nejrychlejší jet trojkou na pohotovost na Bulovku, ale než čekat věčnost na wanu, museli jsme ji vynést do klasické T3. A co mají říkat staří a méně pohybliví lidé?

    Závěrem: tramvaje 14T jsou nedoceněné. I v Praze by mohly dlouhodobě úspěšně působit, jen pro ně najít vhodné linky. Ano, kapacitně jsou kvůli konstrukci někde mezi sólem a soupravou, ale i v interiéru se dá jakž takž dobře pohybovat a mají pěkný design, ten bohužel soudobým českým návrhům chybí.

      • Faf
      • 04/06/2016

      No, než nakupovat Evo1, tak bych rekonstruoval wany a zvážil, jestli mají být na linkách 3,5,14/24 opravdu sóla nebo jen upravit intervaly. u Evo 1 je sic fajn vzhled, ale interiér je na nic… Nebo bych udělal 4-článkové 14T… Přeci jen, T3 vydrží, ale nahradit je Evičkou mi šťastné nepřijde. Spíše bych vymyslel jiný vůz a nebo 2-článkovou Forcity. Jelikož sóla jsou extrém, ale zase jen na 15T taky stát nemůžeme. Pak bych promyslel i prodloužení některých zastávek (jako ČSAD Smíchov), aby se mohli dodávat i delší tramvaje než 15T (na linky 9,10,22,26 apod.)… Ale je fakt, že pořád tu jsou linky, kde to chce sóla… No nic, nebudu to zaspamovávat komentáře…:/

    • Hafan
    • 14/02/2016

    Ondro, relace, na kterých bych považoval sóla za vhodné jsou hlavně víkendové a ne na zcela „páteřních“ linkách. Vše je to jen o aktuální poptávce. Kde vám neřeknu, to by ze mne lezly akorát kraviny. 🙂
    S Aveniem jsem jednou jel (víc jsem bohužel nestihl, takže dojmy jsou poněkud syrové), a zaujalo mne velice svoji konstrukcí, která se v ČR vůbec nevyskytuje a mohla by být vhodnou i pro náročný pražský provoz.
    A jak tu psal George, tak musím zareagovat: 14T by byly docenitelné, pokud by neměly onu zásadní chybičku, která prakticky všechny odstavila. A pak je tu omezení, které umožňuje dlouhodobě snesitelnou jízdu jen na některých tratích.
    A Evo rozhodně nekupovat, to bychom akorát vyhodili ranec peněz za nic.

    • TPLK
    • 15/02/2016

    Dobré rozhodnutí. Kupovat tramvaje, které jsou vhodné pro Prahu jen díky nočnímu provozu, není dobrý nápad. Uvažoval bych však o modernizacích tramvají T6. Design kastle těchto tramvají se mi zdá nedoceněný. T6 považuji za nejhezčí sólo tramvaj v ČR, možná i ve světě. Pravda, interiér T6 není zdaleka tak pěkný jako exteriér, ale i to se dá při modernizace vyřešit („interiérovou inspiraci“ bych hledal v nových 15T).

    Zazněl tady názor, že konec tramvají T3 bude znamenat černý milník pro pražskou MHD. To samé se však dá říct o konci Karos 731,741. Popravdě, tato vozidla mi budou chybět více než T3. Jojo, kdybych se jen tak zajímal o MHD déle než rok, mohl jsem se s těmi autobusy někde svézt…

    • Když ono už ani na tu noc sólo nepobírá. Jak i zveřejnil Ropid, počet cestujících stoupá a spoje jezdí dosti plné.

    • olicek2005
    • 11/03/2016

    Já bych pro Prahu koupil aspoň čtyřčlánkové tramvaje, některé tramvajové linky jsou velmi přeplněné hlavně ve špičkách! Například linka 22 je ve špičkách velmi plná. A i když jsou tramvaje typu T3, perlou jednou bohužel dojezdit musí. A třeba v Berlíně jsou na skoro všechny linky tramvají nasazovány bezbariérové tramvaje.