ODS upozorňuje na pokles tržeb pražského DP

Dopravní podnik hl. m. Prahy zveřejnil, že mu klesly tržby o téměř 200 milionů Kč. Příčinou je především nerozumné snížení ceny ročního kupónu MHD, které navázalo na předchozí populistická rozhodnutí o rozšíření přepravy zdarma pro určité skupiny obyvatel. 

K poklesu tržeb se vyjádřil předseda pražské ODS Filip Humplík a bývalý primátor Prahy Pavel Bém. Ten navíc poukazuje na fakt, délka provozovaných linek neustále klesá, dopravní výkon v místových kilometrech je lehce pod úrovní roku 2011, tak peníze, které Dopravní podnik získává z daní z rozpočtu hl. m. Prahy formou kompenzace, neustále rostou.

Vyjádření Filipa Humplíka, předsedy pražské ODS

Od července minulého roku platí dospělý cestující za roční kupón 3650 Kč, což je o 1100 Kč méně než předtím. Po více než roku fungování přišel Dopravní podnik (DPP) s čísly, která ukazují, že i přes meziroční nárůst počtu cestujících o 4,6 % a vyšší prodej ročních kupónů o 110.000, poklesly tržby DPP o bezmála 200 milionů Kč.

Cena za roční kupón v Praze byla navíc v porovnání se stejně rozvinutými městy výrazně nižší již před snížením jeho ceny. Dopravní podnik dostává každý rok cca 12 miliard Kč jako kompenzaci z městského rozpočtu a tato částka roste závratnou rychlostí. Jen mezi lety 2014 a 2015 vzrostla o více než 1 miliardu Kč. Na jízdném ale získá DPP pouze 1/3 svých ročních příjmů, což je v porovnání s ostatními městy zoufale málo.

Předseda pražské ODS Filip Humplík k tomu říká: „Jde o další 200 miliónovou sekyru do již nyní finančně nezdravého Dopravního podniku. To může připustit jen zelený ideolog, který nehledí na realitu. Nebo nezodpovědný populista. Případně kombinace obojího. Výsledkem snížení ceny ročního jízdného bez navazujících opatření (např. námi navrhovaného zdražení krátkodobých jízdenek), je pouze další zhoršení finanční situace Dopravního podniku a odškrtnutý bod z programu strany Zelených. To je za 200 milionů, které budeme muset z daní zaplatit my všichni, docela drahý špás.”

“A k tomu začíná další vyjednávání s odboráři Dopravního podniku o zvýšení platů. Nemáme nic proti rozumné valorizaci mezd, ale v případě, že podnik díky krátkozrakým a populistickým krokům vedení hlavního města utrpěl ztrátu, nejsou takové požadavky na místě,“ dodává Filip Humplík.

Vyjádření bývalého primátora Prahy Pavla Béma (ODS)

Média jsou plná Lítačky, (ne)dostavby Pražského okruhu a podobných věcí, které jsou jistě důležité, ale často se zapomíná na to nejdůležitější. Pod povrchem mediálního, a často i politického zájmu, roste v Praze mamon, který polyká čím dál tím víc peněz a podává za to čím dál tím menší výkony. Ano, je to Dopravní podnik.

Zatímco délka provozovaných linek neustále klesá, dopravní výkon v místových kilometrech je lehce pod úrovní roku 2011, tak peníze, které Dopravní podnik získává z daní z rozpočtu hl. m. Prahy formou kompenzace, neustále rostou. Za ty 4 roky je to skoro o 2 miliardy ročně více. Pokud se tento trend nezastaví, za pár let se dostaneme do situace, že bude vlastně jedno, kdo vyhraje volby, protože Magistrát se změní jen v průtokový ohřívač, skrz který tečou peníze od občanů (ve formě daní) do Dopravního podniku.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.