Nová stanice metra Depo Zličín? Raději modernizaci Zličína a stavbu P+R Dlouhá Míle

V pondělí “vykopl” radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) v Pražském deníku nápad prodloužit trasu pražského metra B do hal zličínského depa, kde by se postavila nová stanice metra. Obdobně jako bylo před 11 lety prodlouženo metro A ze Skalky do současné konečné Depo Hostivař. Tohle prodloužení stálo tenkrát přibližně jednu miliardu korun. Zkrátka ono to vypadá, že když už vedou koleje do depa, nebude drahé tam udělat stanici. Ale minulost ukázala, že je to drahé a navíc často neefektivní. Z Depa Hostivař dnes vyjíždí jen 5 autobusových linek (příměstské linky Ropid přetrasoval na Háje) a místní P+R má pouhých 169 míst, jak jsem v úterý okomentoval na webu.

Daleko efektivnější by bylo zrekonstruovat současný terminál a okolí stanice metra Zličín. Zmodernizovat autobusové nádraží pro dnešní potřeby a nad ním postavit několikapatrový parkovací dům P+R, jak jsem uvedl pro Blesk a jeho pořad Selfie z Prahy.

Západní část Prahy trpí zásadním nedostatkem parkovišť P+R, mj. proto, že při stavbě metra A do Motola se na přání místních občanů škrtl projekt kapacitního P+R u metra Nádraží Veleslavín. Přesto stále existuje projekt na kapacitní záchytné parkoviště P+R v Ruzyni na Dlouhé Míli. Na strategickém místě u Pražského okruhu, kde by mohli ráno nechat auta řidiči přijíždějící do Prahy po dálnicích D7 (Kladno, Slaný), D6 (Hostivice, Unhošť, Kladno) a také D5 (Rudná, Beroun). Původně bylo plánováno protáhnout na Dlouhou Míli metro A z Dejvic a Motola, což bohužel nevyšlo. Problém tím mohl být už vyřešen. Nicméně v současné době je na Dlouhé Míli plánována stanice rychlodráhy Praha – letiště Ruzyně/Kladno a také prodloužená tramvajová trať z Divoké Šárky. Praha 5, 6, 13 a 17 potřebují, aby hlavní město na této straně Prahy vybudovalo několik parkovišť P+R o kapacitě pro tisícovky automobilů. V únoru se sice otevře nové P+R v Tobrucké ulici na sídlišti Červený vrch s kapacitou 144 aut, ale svým rozsahem se jedná spíš o symbolické, než-li záchytné parkoviště.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou