S Klubem železničních cestovatelů do Kamenického Šenova

V sobotu 18. 6. 2016 proběhl tzv. Den s KŽC (Klubem železničních cestovatelů), resp. oficiálně se jednalo o akci 130 let železniční trati Česká Kamenice – Kamenický Šenov.

KŽC vypravilo pro širokou veřejnost retrorychlík z Prahy do České Kamenice. Vlak, který se skládal z devíti rychlíkových vozů a byl tažen dvěma lokomotivami přezdívanými „zamračená“.

Dvě „Zamračené“…

…a devět rychlíkových vozů

Po zkušenosti s výletem a oslavami KŽC v Lovosicích (rok 2015) jsem se na tuto akci velmi těšil. Ač mě baví více městská doprava, dal jsem tento den přednost KŽC před akcemi s tématikou MHD v Brně a Plzni. A udělal jsem dobře! Byla to perfektní akce – perfektní sobota.

Ve stanici Ústí nad Labem, hlavní nádraží

Rudá a polomáčená

Tříhodinová jízda „na kožence“ z Prahy přes Ústí nad Labem, Děčín, do České Kamenice byla krásnou vzpomínkou na dětství, kdy jsem těmito vozy jezdil po českých městech za městskou dopravou. Ve vlaku nechyběl ani oblíbený bufet s postřižínským pivem, který jsme s kamarádem navštívili už před osmou ranní. Sice jsme neodhadli řazení vlaku a cesta pro pivo znamenala projít osm rychlíkových vozů tam a zpět, kdy člověk při přecházení z vozu do vozu trochu piva vždy „vycmrndal“, ale postupem zpáteční cesty do svého kupé se člověk zdokonaloval a navíc rád odpovídal netušícím cestujícím, kde se to skvělé (opravdu výborné) postřižínské pivo čepuje. S postupem cesty a nárůstem cestujících ve vlaku, především v uličce, bylo nutné chodit pro pivo ve stanicích venkem po nástupišti. Přesto to bylo úžasné. Člověk je rád, že taková akce přitáhne tolik zájemců – cestujících. Podle informací KŽC se akce zúčastnilo přes 2 500 lidí, což je nádherné pro takovou akci.

Koženkové kupéčko

Garantovaný přestup v České Kamenici

Retrorychlík KŽC v České Kamenici

Při příjezdu do České Kamenice první nedočkavci, v rámci garantovaného přestupu, přeskákali do motoráku směřující do cíle oslav – Kamenického Šenova. My ostatní jsem si v klidu nafotili v České Kamenici „zamračené“, rychlíkové vozy a následně pokračovali autobusy ŠD11 a RTO do Kamenického Šenova. S kamarádem jsme zvolili modrobílé ešdéčko a vyrazili s ním celou trasu až do České Lípy a následně zpět do Kamenického Šenova. Trasa lemovala bývalou železniční trať a nutno podotknou, že s profilem trasy měl náš autobus co dělat. Prudká stoupání střídala prudká klesání. Pohodový řidič si však s trasou poradil a pouze v České Lípě jsme museli dolít do autobusu 30 litrů vody, s čímž řidiči řada cestujících pomohla. Velkou zásluhu měl na naší zpáteční cestě stánek s občerstvením na nádraží, který poskytl darem zmiňované litry vody.

Ešdéčko před nádražím v České Lípě

Autobus má velkou žízeň

V Kamenickém Šenově následovala řádná ochutnávka piv z místních minipivovarů při sledování vystoupení místních umělců. Bylo to krásné pohodové odpoledne s místními spoluobčany.

Davy cestujících v Kamenickém Šenově

Odjezd z Kamenického Šenova do České Kamenice

V druhé polovině odpoledne jsme se s kamarádem projeli také autobusem RTO k blízké Panské skále a navštívili jsme na nádraží v Šenově stánek národního dopravce České dráhy. Byli jsme velmi mile překvapeni, že na akci jiného dopravce mají stánek zmíněné České dráhy a evidentně spolu umí dobře spolupracovat. Reprezentantky stánku z domovské stanice Děčín byly velmi příjemné a znalé produktů zaměstnavatele. S návštěvníky akce se uměly dát příjemně „do řeči“ a říct jim o různých výhodných letních jízdenkách.

RTO v nástupní zastávce Kamenický Šenov

Jediné, co na nádraží v Kamenickém Šenově chybělo, byly nějaké odstavené vozy, které by si mohli návštěvníci prohlédnout. Vyfotit se s nimi. Takhle přijel na jinak opuštěné nádraží jednou za hodinu motorový vlak, ve kterém proběhla výměna cestujících a hned odjel zpátky do České Kamenice. Drtivou většinu času tak nádraží bylo vlakově zcela prázdné při železniční oslavě 130. výročí místní trati.

Přesto to byla nádherná sobota s Klubem železničních cestovatelů a už teď se těším na další jejich vydařenou akci.

Čeští i zahraniční fanoušci dopravy

Manipulace s lokomotivami v České Kamenici

Odstavené rychlíkové vozy

„Náhodné retro setkání“

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.