Vážení čtenáři,
blíží se nám volby a jak víte, dopravní magazín MHD86.cz se oproti ostatním dopravním webům politiky nebojí. Ono totiž i fungování a rozvoj dopravy je spjato s politikou. S nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, které se konají v pátek 20. a v sobotu 21. 10. 2017, vzniká na webu speciální předvolební rubrika s názvem „Dopravní sliby“ zaměřená především na dopravní otázky. Třeba Vám dopravní odpovědi kandidujících politiků pomohou s rozhodováním při volbě strany.
Štastnou volbu.
Ondřej Matěj Hrubeš
šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz
Radek Holomčík, lídr Pirátů v Jihomoravském kraji
Dálnice a železnice (ČR)
Jste pro vyvlastňování pozemků při nadnárodních stavbách dálniční sítě, vysokorychlostní železnice apod.?
Vyvlastnění má býti vždy až ta nejzazší možnost. Stát musí zlepšit komunikaci s dotčenými občany – subjekty tak aby mu nebylo možno vyčítat přílišnou formálnost. Dále jsme pro zvýšení koeficientu výkupní ceny pro starousedlíky tak aby (v případě že přijdou o své obydlí nebo bude jeho komfort významně narušen) byl poděkováním státu za ústupek ve věci veřejného zájmu. Pokud to ale jinak nejde, vyvlastňovat se musí. Má to byt rychlé řízení, odkladný účinek má mít žaloba pouze pokud ji ho soud přizná, protože to je standardní postup a jinak se stavba prodlužuje.
Který dálniční úsek České republice nejvíce chybí a zasadil byste se o jeho urychlenou výstavbu?
Coby rodák ze Strážnice bych určitě napsal D55, o tom který úsek se má postavit co nejdříve mají ale rozhodovat tvrdá data, nikoli místní příslušnost politika či něčí osobní zájmy. Spíše, než konkrétní úseky dálnic, mi chybí koncepčnost a kvalitní plánování, systém zajištění dlouhodobého financování a zejména absolutně netransparentní prostředí ŘSD. Takže se ve Sněmovně zaměříme zejména na odstranění těchto problémů.
Zachovat pro osobní automobily paušální dálniční známky, nebo zvolit mýtný systém podle ujetých kilometrů?
Jsme pro paušální dálniční známky pro osobní automobily. Co se týče mýtného podle ujetých kilometrů, dálnice stavíme proto aby se využívaly (osobní doprava) a nikoli objížděly. Cena za jízdu po dálnici jako v Polsku, nebo Itálii by část osobní dopravy odklonila z dálnic na okolní silnice, což je opak cíle který výstavba dálniční sítě sleduje.
Letošním „volebním hitem“ je téma vysokorychlostní železnice v ČR. Jakou máte představu o její realizaci? Např. jakou tratí začít? Na jakou rychlost mají být tratě stavěny?
Je to spíš hudba budoucnosti. Začít by se mělo vnitrostátní páteřní tratí Praha – Brno. A otázka na rychlost je špatně položena. V případě plánování VRT je nejdůležitější “systémová jízdní doba” tak aby v budoucí síti docházelo k návaznosti spojů. Proto je potřeba aby vlaky mezi Prahou a Brnem jezdily v systémové jízdní době 1 hodina a nikoli 40 minut jak říkají silácké řeči některých politiků bez znalostí problematiky výstavby železnice. Důležité je dokončení zákona o liniových stavbách. Jak píšeme v programu, pro Piráty je vysokorychlostní železnice provozní rychlost minimálně 250 km/h. Důležité je dokončení zákona o liniových stavbách.
Metro
Měl by se stát podílet na financování pražského metra?
Vzhledem k současnému nastavení rozpočtového daní, které dle Pirátů ještě není spravedlivé vůči malým obcím, bychom prefererovali financování z rozpočtu Hlavního města Prahy. Zejména s přihlédnutím k rozpočtovým přebytkům, kterých, díky neschopnosti vedení města smysluplně investovat do rozvoje, Praha dosahuje. Stat musí řešit pražský okruh, ktery je středem dálniční sítě v ČR.
Brněnské hlavní nádraží
Jaký je Váš postoj k uvažovanému přesunu železniční stanice Brno hl. n.?
Osobně jsem pro zachování nádraží v centru, přesto bych si s finálním rozhodnutím rád počkal na výsledky studie proveditelnosti, kterou realizuje SŽDC. Na základě toho budeme podporovat tu variantu, která bude ekonomičtější, která bude lépe fungovat v kontextu vnitřní dopravní infrastruktury města a která nebude v rozporu s vůlí občanů.
D52
Podporujete stavbu dálnice D52 z Pohořelic přes Mikulov směr Rakousko?
Vzhledem ke stavu, v jakém je stavba dálnice A5 na rakouské straně, není už bohužel moc co řešit. Díky neschopnosti minulých dvou hejtmanů Jihomoravského kraje dotáhnout Zásady územního rozvoje tak, aby byly v souladu se zákonem, jsme se připravili o možnost rozhodnout.
Ekonomika
Daně. Zvyšovat, ponechat, snižovat? A jak?
Piráti jsou obecně pro snižování daní, chceme se zaměřit zejména na snížení zdanění práce (o 1,6 procentního bodu a poté více, v závislosti na ekonomických výsledcích naší země). Jedinou výjimkou jsou korporace a nadnárodní společnosti, které se, díky přelévání zisků do daňových rájů, nebo tzv. daňovým optimalizacím, úspěšně danění zisků v ČR vyhýbají. Tyto chceme naopak zdanit více.
Má Česká republika přijmou Euro?
Pokud by mělo být Euro v ČR přijato, musí být vyřešeny strukturální problémy eurozóny. Měla existovat jasná evropská pravidla pro bankroty států a bank, která budou ekonomicky i morálně přijatelná pro české občany. Společná pravidla pro státní rozpočty států eurozóny musí existovat nejen na papíře. Evropský stabilizační mechanismus by měl více zohlednit pozici ekonomicky slabších států. Měla by proběhnout stabilizace evropského bankovního sektoru.
Jste pro zachování EET pokladen a státní loterie Účtenkovka?
Jsme proti zavedení 3. a 4. vlny EET a vyjmutí povinné účasti pro malé živnostníky, e-shopy a platby kartou. S Účtenkovkou nepočítáme.
Petr Fiala, lídr ODS v Jihomoravském kraji
Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby
Bohuslav Sobotka, lídr ČSSD v Jihomoravském kraji
Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby
Ivo Pojezný, lídr KSČM v Jihomoravském kraji
Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby