Soud rozhodl, že DPP musí zveřejňovat aktuální data o polohách tramvají a autobusů

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) musí do tří měsíců zpřístupnit aktuální data ze systémů Doris (tramvaje) a Audis (autobusy), které monitorují aktuální polohy tramvají a autobusů v Praze. Rozhodl o tom soud 5. 1. 2018. Data o polohách vozidel dopravní podnik tají nejen před cestujícími, ale také si na nedostupnost dat stěžuje organizátor pražské dopravy Ropid.

Brno zpřístupnilo data před několika lety

Přitom například v Brně funguje už řadu let obdobný systém iRIS, který sleduje vozidla městské dopravy v ulicích moravské metrolpole a je přístupný veřejnosti. Oproti jiným českým a zahraničním městům v Praze téměř neexistují na zastávkách MHD elektronická tabla ukazující za kolik minut reálně přijede konkrétní spoj.

I to byl důvod, proč jsem několikrát v minulosti žádal po DPP zpřístupnění dat o polohách spojů. Pokud není schopné město a dopravní podnik zajistit na zastávkách elektronická tabla, řešením by bylo zpřístupnit data o polohách vozidel a k tomu vyvinout mobilní aplikaci, ve které si cestující zjistí, za jak dlouho tramvaj přijede. Žádosti na DPP byly vždy neúspěšné.

Také můj kolega z dopravní komise, příznivec veřejné dopravy a počítačový programátor Vladimír Šuvarina pátral v minulosti po datech o polohách vozidel. Není divu, jelikož na škole studoval umělou inteligenci v oblasti dopravních systémů.

DPP odmítl data poskytnout, proto byla v září 2015 podána žádost k soudu

Proto jsme se domluvili s Janem Cibulkou, zkušeným datovým novinářem, že zkusíme podat k soudu žádost o zpřístupnění dat z Dorisu a Audisu k Městskému soudu v Praze. V září 2015 byla žádost podána a poté jsme si museli několik let počkat.

Dopravní podnik u soudu prohrál

V pátek 5. ledna 2018 přišel „Rozsudek jménem České republiky“, ve kterém soud rozhodl, že dopravní podnik musí data zpřístupnit do tří měsíců. Rozsudek se stal pravomocným doručením oběma stranám sporu. Nyní se dá očekávat, že DPP podá proti rozhodnutí kasační stížnost.

Pro dopravní podnik je situace pravděpodobně nepříjemná. Jak uvádí Michal Zlatkovský na webu iRozhlas.cz „Problém bude nejspíše představovat tramvajový systém DORIS, který pro dopravní podnik vyvinula za podezřelých okolností společnost Xanthus.“

Boj za aktuální informace o polohách tramvají a autobusů ještě nekončí. Přesto, jedná se o zásadní přelom a velké vítězství.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.