Komentář pro Blesk: Současné dopravní komplikace mohly vyřešit tunelbusy

Blesk.cz: Prahu trápí velké množství výluk MHD: »Tunelbusy« by problémy řešily, instituce se tomu brání

Metropole se dostala do dopravní pasti kvůli několika výlukám, které se sešly najednou. Kromě Zenklovy ulice byl omezen pro veřejnou dopravu i Libeňský most a v pondělí dopravní podnik uzavřel například silnici mezi Malostranskou a Újezdem. Nekomfortní cestování by mohly vyřešit »tunelbusy«, které by Pražany přepravily po hlavním městě v bleskové rychlosti. Nabízí se jejich zkušební provoz, jednání ale stále váznou.


Nápad s »tunelbusy« sice dlouhodobě podporuje radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), chybí ale vůle magistrátu i Regionálního organizátora pražské integrované dopravy. Objednatelem je sice město, radní se však nejsou schopni dohodnout na trase. Podle dopravních expertů na to doplácejí právě cestující.

Dlouhodobým kritikem jednání magistrátu je i odborník na dopravu Ondřej Matěj Hrubeš. „Alternativním a rychlým spojením se mohl stát »tunelbus«. Ten by mohl spojit Hradčanskou a Holešovice s Palmovkou prostřednictvím Tunelového komplexu Blanka a Povltavské ulice. Případně mohla jezdit alespoň náhradní autobusová linka z Holešovic, přes most Barikádníků, Povltavskou a Čuprovou na Palmovku. Současnou situaci s uzavřeným Libeňským mostem komplikuje ještě probíhající výluka v Zenklově ulici. Pražští radní by se přitom mohli blýsknout pozitivním krokem,“ popsal pro Blesk.cz.


Je viníkem Praha 6?

Dolínek označil za jednoho z viníků odkladů radnici Prahy 6, ta ale o spojení dlouhodobě bojuje, jedinou výjimkou je, že autobusy by neměly zajíždět na Vítězné náměstí, ale pouze na Hradčanskou. Tím by se podle nich ulevilo náměstí i bezpečnosti v dopravě. To potvrzuje i policie. „Křižovatka na Vítězném náměstí se v minulém roce ocitla na děleném prvním místě co do počtu nehodovosti dopravních uzlů,“ potvrdil Jiří Dušek, vedoucí Odboru dopravy.

Proti označení viníka, jenž zdržuje jednání o »tunelbusech«, se ohradil i starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09), který s jejich zavedením souhlasí, pouze se chce vyhnout zajíždění na frekventované náměstí. Větším problémem je ale podle Dolínka nesouhlas pražské rady, která se neshodla na vedení trasy. „Snažil jsem se o prosazení alespoň testovacího provozu v době výluky na Malostranské, ale v radě jsem pro to nezískal většinu. Budu to zkoušet znovu,“ přislíbil Pražanům.

Cestující si tak budou muset stále počkat, přitom dotčené radnice jsou ve vzácné shodě a zavedení dopravy autobusů do tunelu považují za dobrý nápad, ROPID dokonce vypracoval několik variant řešení, žádná však v tuto chvíli není blízko k realizaci. 

Vyšlo 22. 1. 2018 na zpravodajském webu Blesk.cz

Autor článku: Tadeáš Provazník, Blesk.cz

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou