Prázdninové intervaly kvůli nedostatku řidičů? Ne, řidiči seděli ve vozovnách

Pamatujete si, jak první polovinu ledna jezdily tramvaje a autobusy v omezeném provozu? Říkalo se tomu prázdninové jízdní řády a to přesto, že Pražané chodili normálně do práce a do škol. Cestující se mačkali v přeplněných spojích především druhý lednový týden. Důvodem byl údajný nedostatek řidičů. Jenže, pravda je jiná. Řidiči byli v práci a seděli ve vozovnách.


Nedostatek řidičů? Omyl

Řidiči během prázdninového provozu seděli ve vyšších počtech na zálohách ve vozovnách a neměli práci, protože v důsledku delších intervalů jezdilo v ulicích méně vozidel. Tito řidiči, kteří proseděli ve vozovnách celou pracovní dobu např. u televize a internetu dostali dny řádně proplacené. Otázka zní, proč byl vyhlášen prázdninový provoz, když řidičů je dostatek? Proč dopravní podnik nenařídil zaměstnancům dovolenou, když pro ně neměl práci? Nebo bylo v zájmu ušetřit kilometrové výkony vozidel?


Srovnání nejlépe nabídne tabulka, kolik řidičů bylo na tzv. zálohách v listopadu a kolik na začátku ledna. Dvoupísmené zkratky značí tramvajové vozovny v pořadí Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. První číselný údaj udává počet řidičů v daný den na záloze ranní směny, druhý údaj platí pro odpolední směnu. Z tabulky je zřejmé, že běžně jsou v záloze tři až pět řidičů na vozovnu. Ti jsou připraveni vyjet, když někdo z řidičů onemocní, či z jiného důvodu nemůže nastoupit na směnu. Jenže začátkem ledna bylo na zálohách mnohonásobně víc řidičů. Rekord drží vozovna Kobylisy s 20 řidiči sedícími ve vozovně. Nezahálel ani Žikov s 13 řidiči na “vozovenském gauči”. Podobně zvýšené zálohy lze očekávat i v autobusových garážích.

Zálohy řidičů ve vozovnách

Kdo chtěl prázdninový provoz?

Celá situace vrhá pochybnosti na realizovaný prázdninový provoz. Byl opravdu nutný? Už začátkem ledna odborový předák Luboš Olejár v článku na webu seznamzpravy.cz tvrdil, že řidičů má podnik dostatek a zároveň řidiči jsou ochotni chodit do práce z volna za přesčasy. Na téma prázdninového provozu se vyjádřil pro web MHD86.cz ředitel Ropidu Petr Tomčík, který sdělil, že na prázdninovém provozu byli dohodnuti s dopravním podnikem.

Jak to bylo doopravdy s prázdninovým provozem už se asi nedozvíme, ale křišťálově čisté to není.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou