Hradec Králové škrtá spoje MHD. Důvodem je nedostatek řidičů

Od prvního dubnového pracovního dne dojde k rámcové  úpravě jízdních řádů hradecké MHD na vybraných linkách. Dopravní podnik musí částečně upravit provoz z důvodu dlouhotrvajícího nedostatku řidičů, cestující by však chystané změny měli pocítit minimálně. Týkají se především linek, které mají dostatečné alternativní propojení s jinými trasami MHD a v součtu redukovaných spojů se jedná pouze o 0,7 procenta průměrného počtu ujetých kilometrů vozidel hradecké hromadné dopravy za rok.


V současnosti má hradecký dopravní podnik 219 řidičů, v průměru mu ale za poslední půl rok chybí deset až patnáct dalších. Počet chybějících řidičů se tak pohybuje kolem pěti až sedmi procent požadovaného stavu. „Nejde tedy o žádnou mimořádnou personální krizi. Situace na trhu práce je ale všeobecně známá, a pokud se k tomu přidá vyšší nemocnost nebo dovolená, personální rezerva tam je již minimální,“ říká ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Zdeněk Abraham. „Musíme mít jistotu, že všechny spoje pojedou tak, jak je dáno v jízdním řádu a cestující se na to mohou spolehnout. Velmi si vážím vstřícnosti našich řidičů, když je třeba vzít službu za chybějícího kolegu, ale nemůžeme po nich chtít přesčasy a mimořádné směny dlouhodobě. Připravované změny nám ušetří šest řidičů, od dubna mají nastoupit další čtyři noví, čímž bychom se měli opět dostat téměř na požadovaný stav. Mezi čtyřmi novými jsou další 2 řidičky, kterých budeme mít více než 30, což je více než kdekoliv jinde v České republice. Ženám se v naší společnosti líbí a daří“  vysvětluje Abraham.


Hradecký dopravní podnik tak na vybraných linkách omezí některé spoje. Změny v jízdním řádu nebudou nijak dramatické, úprava s sebou přinese navíc i úsporu v provozních nákladech vozidel. V celkovém součtu délky redukovaných spojů se jedná o 44.390 kilometrů, to je zhruba 0,7 procenta průměrného počtu ujetých kilometrů vozidel hradecké hromadné dopravy za rok.

Změny zaznamenají cestující linky číslo 6, která spojuje terminál hromadné dopravy a Slezské Předměstí. Linka bude jezdit v pracovní dny mezi sedmou a šestnáctou hodinou, nebude jezdit o prázdninách, víkendový provoz však zůstává beze změny. „V pracovní den na Pospíšilově třídě ale bude stále jezdit v obou směrech necelých šest set spojů pěti linek, pokračující třídu SNP obslouží čtyři linky s 452 spoji,“ říká Abraham. Na lince č. 8 bude autobus jezdit v pravidelných intervalech jednou za hodinu, linka č. 13 bude v pracovní den jezdit podobně jako o prázdninách, což znamená redukci o pouhé tři spoje v každém směru od 9 do 13 hodin. Zrušená bude zrychlená doplňková  linka 24R, která jezdí z velké části po trase linky 24, na jejíž konečnou přijede o sedm minut dříve. Na lince 24 jezdí za den 63 spojů a na lince č. 9, která jezdí také z velké části po trase 24R, jezdí ve stejném směru 57 spojů.


Zda jde o opatření dočasné nebo trvalé a zda se připravují další, ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham říká: „To je v tuto chvíli předčasné téma. Hustota linek, spojů a zastávek je v Hradci nadstandardní, cestující se rozhodně nemusí obávat, že někam již autobus vůbec zajíždět nebude nebo že dojde k větší redukci spojů tam, kde není alternativa spojení jinou linkou MHD.“

Zdroj: TZ DPMHK

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou