Brněnské tramvaje mažou koleje a jsou méně hlučné

Po několikaměsíčním zkušebním provozu je nově více než šest desítek brněnských tramvají vybaveno systémem mazání okolků, tedy části tramvajového kola, která je ve žlábku kolejnice. Díky tomu po Brně jezdí méně „skřípající“ tramvaje.


Za normálních okolností se okolek koleje nemá dotýkat, při jízdě v oblouku však vzniká kontakt, který je akusticky nepříjemný, a navíc dochází k opotřebení okolku i boční hrany kolejnice. Vybrané tramvaje DPMB jsou proto vybaveny systémem mazání okolků, který má zlepšit technické parametry provozu tramvají a eliminovat některé negativní vlivy z provozu.

„Systém funguje tak, že řídicí a informační systém ve vozidle na základě definované polohy GPS zadá v předem stanoveném bodě tramvaji pokyn k nanesení speciálního ekologického maziva na okolky. Tato mazací místa jsou definována pracovníky DPMB v databázi palubního počítače a jsou situována především před vjezdy do oblouků, kde má namazání největší efekt,“ vysvětlil vedoucí technického odboru DPMB Zdeněk Jarolín.



DPMB se snaží dlouhodobě snižovat hluk způsobený provozem vozů MHD. „Každý rok pravidelně brousíme desítky kilometrů kolejnic a modernizujeme tramvajové tratě za pomoci antivibračních a protihlukových prvků. Cílem těchto prací je snížení hluku a zároveň zvýšení komfortu pro cestující, “ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Mazacím zařízením jsou vybaveny všechny tramvaje s neotočnými podvozky, u kterých má mazání okolků největší efekt. Jedná se o tramvaje typu Škoda 13T a LTM (Anitra). Dohromady to je 66 vozů.

Zdroj: TZ DPMB

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou