Komentář pro Šestku: Koalice se neumí shodnout na trase Pražského okruhu

Šestka: Silniční okruh kolem Prahy

Zastupitelstvo městské části Praha 6 se přihlásilo k trase okruhu kolem Prahy svým hlasováním v červnu 2017. Kromě strategické komise se jeho urychlenou výstavbou zabývá i pracovní skupina expertů vytvořená místostarostkou Evou Smutnou, která se pravidelně schází se zástupci ředitelství silnic a dálnic. poslední schůzka proběhla 28. března.


Diskuze probíhala nad zapracovanými požadavky z minulého setkání a dále nad podobou mostu přes Vltavu, který je rovněž součástí okruhu. „Původní návrh mostu je starý dvacet let a jeho podoba v návrhu dvoupatrové konstrukce není v  současné době již zcela vhodná. Preferujeme most úrovňový, který se tváří k navazující krajině citlivěji, a to včetně nutných dopravních návazností. Konstrukce by měla působit maximálně lehce, technicky, tak jak je zvykem například v Alpách, kde mosty procházejí cennými přírodními útvary,“ vysvětluje místostarostka pro strategický rozvoj Eva Smutná (TOP 09). Výstavba Silničního okruhu kolem Prahy výrazně sníží průjezd přes Prahu 6 a ulice jako Karlovarská – Bělohorská – Patočkova, Evropská či Jugoslávských partyzánů budou moci konečně plnit funkci pouze městských obytných tříd. V současné době jsou fakticky dopravními radiálami a spojnicemi s Městským okruhem.



„Praha 6 prostřednictvím strategické komise požaduje urychlenou výstavbu okruhu v platné stopě, při šířkovém uspořádání dva krát tři, tedy tři jízdní pruhy pro každý směr, a to v celkovém řešení, které bude maximálně citlivé jak k městské části, tak i k okolním obcím,“ říká Eva Smutná a dodává, že radnice v rámci jednání nad technickou studií považuje za  nezbytné, aby trasa okruhu byla oddělena ozeleněnými protihlukovými valy, navržený tunel pod Suchdolem byl realizován v  dostatečné délce, na sjezdech zajištěny volné jízdní pruhy pro MHD, či výjezdy z křižovatek na navazující komunikace opatřeny světelnými zábranami apod. Snažíme se zohlednit všechny připomínky, které byly v rámci předešlých projednávání požadovány.

„Problém absence okruhu i požadavky Prahy 6 na jeho podobu jsem v lednu opět diskutovala s panem ministrem Ťokem, který jeho urychlenou výstavbu maximálně podporuje. Zároveň chápe i  nepopulární opatření, která je nucena Praha 6 dělat pro ochranu svých obyvatel,“ dodává místostarostka. Největším problémem realizace okruhu jsou neustálá odvolávání, dokonce i jednotlivců, kteří tak blokují tuto celostátně významnou stavbu.



Dostavbu žádá i opozice

Urychlení dostavby silničního okruhu dlouhodobě prosazuje i  opozice. „Skutečnost, že dosud není dokončen, a to ani projekčně, silniční okruh kolem Prahy, který by zlepšil životní prostředí v oblasti Prahy 6 a ulevil občanům, svědčí o dlouhodobé neschopnosti vedení hlavního města, ŘSD, selhání ministerstva dopravy ČR a potažmo i vlády v této oblasti. Největší dopad chybějícího okruhu a přemostění Vltavy je právě na Prahu 6,“ říká předseda kontrolního výboru a člen komise územního rozvoje René Pekárek (ČSSD).

Jakékoli připouštění dalších variant i dalších nereálných studií přináší podle opozice jen zbytečné další náklady, odsouvání realizace a problém dopravy na území Prahy 6 se tak jenom prohlubuje. Říká to i Ondřej Matěj Hrubeš, zastupitel za ODS: „Za zásadní problém považuji, že se současná vládnoucí koalice nedokáže domluvit na  trasování Pražského okruhu a část radních nepodporuje jeho vedení ve schválené jižní variantě.“ Na to reaguje místostarosta Jan Lacina: „Starostové samozřejmě podporují dokončení Pražského okruhu, zpochybňují však současné trasování přes řadu městských částí na okraji Prahy a podporují prověření dalších možných variant.“ Za sebe pak upozorňuje, že dokončením obchvatu kolem Prahy vznikne v ulici Jugoslávských partyzánů dosud skrytá radiála, dokonce to bude nejkratší spojka mezi vnitřním a vnějším okruhem vůbec.

Vyšlo v novinách Šestka, 4/2018

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou