Komentář pro Pražský deník: Předělávat magistrálu na pěší bulvár s kavárnami je naivní

Pražský deník: Zlidštění pražské Severojižní magistrály: úkol na další roky

Primátorka Adriana Krnáčová prosadila díky podpoře opozičních zastupitelů ODS, TOP 09 a KSČM odklad první etapy proměny Severojižní magistrály v centru města.


Pražští radní sice schválili zahájení tzv. humanizace magistrály začátkem února (tento záměr je i v koaličním programovém prohlášení), primátorka však rozhodnutí pozastavila s argumentem, že není prověřený dopad navržených opatření na plynulost dopravy. Delší zácpy by na klíčové dopravní tepně podle Krnáčové a jejích kolegů z hnutí ANO mohlo způsobit zejména plánované zúžení rušné Legerovy ulice.

Podle ostatních čtyř stran z koaličního vedení metropole by zamýšlené změny včetně dvou nových přechodů na náměstí I. P. Pavlova kapacitu pro automobily neovlivnily.

Infografika a anketa k úpravám Severojižní magistrály. Zdroj: Denik.cz

Komentář Ondřeje Matěje Hrubeše, šéfredaktora dopravního magazínu MHD86.cz:

“Severojižní magistrála je nepostradatelnou součástí pražské dopravy. Její vznikl odlehčil dopravu v samotném centru Prahy. Díky tomu mohly vzniknout například oblíbené pěší zóny Na Příkopě, či 28. října. Magistrála na sebe dodnes stahuje dopravu z okolí a její omezování je hloupé. Hlavní dopravu netvoří na magistrále tranzitní doprava, ale doprava místní, mířící do centra metropole. Zároveň je naivní a zbytečná představa předělávat magistrálu na pěší bulvár s kavárnami a stromy v květináčích.”

Dvě stě tisíc chodců denně na I. P. Pavlova

„S proměnou magistrály by se mělo začít hned po malých krůčcích,“ vyzývala náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení) s odvoláním na doporučení ze studie od renomovaného dánského architekta Jana Gehla. Kolínská také upozornila, že se v oblasti I. P. Pavlova pohybuje kolem dvou set tisíc chodců denně a místo je pro ně velmi nekomfortní.



Plán prvních změn počítal i s přesunem přechodu pro chodce mezi Národním muzeem a Václavským náměstím více do středu a s jeho rozšířením. Podle Kolínské jde o drobné úpravy a jejich „torpédování“ koaličními kolegy z hnutí ANO připomíná „střílení vrabců kanónem“.

ODS a TOP 09: Nejdříve dokončeme okruhy

S tím ale nesouhlasili kromě představitelů ANO ani opoziční pravicoví zastupitelé, kteří podpořili usnesení zastupitelstva požadující posouzení dopravních dopadů navržených opatření na kapacitu magistrály i její okolí, vyčíslení nákladů plánovaných změn a také souhlas dotčených městských částí. Splnění těchto podmínek se tak s největší pravděpodobností nestihne během funkčního období tohoto vedení města.

ODS a TOP 09 navíc tvrdí, že zklidnění magistrály nemá smysl před dokončením silničních okruhů.

„Léčba této jizvy na tváři města se opět odsouvá, zřejmě o několik let,“ komentovala rozhodnutí zastupitelů Kolínská.

Autor článku: Jan Prokeš

Vyšlo v tištěném vydání Pražského deníku 22. 3. 2018 a na webu prazsky.denik.cz.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou