Pěší zóny pro pěší, aneb zklidnění dopravy v centru Prahy

Centrum Prahy se může pyšnit několika pěšími zónami. Ale není to nic samozřejmého, nejprve musela být doprava z těchto ulic převedena jinam. Hromadná doprava jezdí několik desítek metrů pod pěší zónou a automobilová doprava je stažena především na Severojižní magistrálu. Proto bychom měli být rádi i za tu „zlou“ magistrálu, díky které si můžeme užívat síť pěších zón v centru Prahy.


V posledních letech se ovšem z pěších zón staly dopravní tepny. Po pěších zónách se začali prohánět turisté na segwayích a elektrokoloběžkách. Cyklistická lobby si před lety prosadila trasování hlavní radiální magistrály A24 (Klárov–Staré Město–Vinohrady–Malešice–Říčany) naprosto bezohledně skrz pěší zónu a davy turistů v dolní části Václavského náměstí a dále pěší zónou 28. října. Aby to nebylo málo, další páteřní magistrálu, Žižkovskou A25 (Staré Město–Žižkov–Hrdlořezy–Úvaly), zřídili po pěší zóně v Celetné ulici a přes Staroměstské náměstí. Magistrály A24 a A25 spojuje spojka A242 po pěší zóně Na Příkopě. Celkem dobrá dálniční síť, že?


Idea pěší zóny se vytratila a Pražané a turisté byli dennodenně na pěších zónách ohrožováni cyklisty, kteří mezi nimi kličkovali ve velké rychlosti v poměru k rychlosti vyhlídkové chůze turisty. Přitom to jsou cyklisté, kteří neustále pláčou v médiích, jak je ohrožují na ulicích rychle jedoucí auta. Tady byla situace opačná a místo, aby cyklista znající pocit ohrožení se zachoval ohleduplně k chodcům a sesedl z kola na pěší zóně – šlápl do pedálů a zdolával výzvu nejrychlejšího projetí slalomové dráhy mezi chodci.


Muselo to chtít velkou odvahu, postavit se cyklolobby a říct, že cyklisté přes Můstek a Staroměstské náměstí budou mít zakázaný vjezd v denních špičkách. Pěší zóny se vrací pěším a opět se oprášila vize zklidnění dopravy.

A na závěr, ze všech druhů dopravy připadá pouze 1% na cyklodopravu (dle ročenky TSK), zároveň cyklisté mohou využívat celou komunikační síť a rád bych je začal potkával např. v cyklopruzích, které zejí prázdnotou. Třeba ve Veletržní ulici.

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.