Na výlet s OMH: Zahradní železnice ve Vracově

Další tip ze série “Na výlet s OMH” je čistě dopravní. I když je vhodný především pro rodiny s dětmi. Tentokrát se vydáme na jižní Moravu do obce Vracov. V této neznámé obci je hlavní atrakcí zahradní železnice známá pod názvem Železnice 600. A to je něco pro dopravní nadšence a také pro děti. Vyjíždíme na trať.


Jak do Vracova?

Nejprve musíme “velkou železnicí” dojet do zastávky Vracov. V našem případě jsme jeli z Prahy, což znamená nejprve dojet do Brna a v něm přestoupit na spěšný vlak, kterým dojedete do Vracova. S jízdenkou je to tentokrát jednoduché. Jelikož do Vracova není žádná relační jízdenka, pojedete-li alespoň ve dvou, nejvýhodnější je koupit víkendovou skupinovou síťovou jízdenku za 679 Kč (pro 2 dospělé a až 3 děti). Tuhle jízdenku Vám nabídne i e-shop Českých drah při vyhledání spojení. Ale ještě než vyrazíte, podívejte se, v jaké dny je zahradní železnice v provozu. Přes letní sezónu to bývá každá druhá neděle odpoledne (v době psaní článku jsou zveřejněny provozní dny: 2.9., 16.9. a 30.9.2018).

Nádraží ve Vracově

Z Prahy je nejlepší vyjet v 8:51 vlakem rj 75, který dojede do Brna v 11:20. Tady máte 8 minut na přestup do spěšného vlaku Sp 1725, který odjíždí v 11:28, většinou z vedlejšího nástupiště. Tímto vlakem přijedete do Vracova v 12:44.

Kam na oběd?

Teď máte ideální čas si zajít v obci na oběd, než ve 14 hodin začne provoz zahradní železnice. Asi jedinou možností je restaurace U Petra, kterou najdete na náměstí Míru. Když vystoupíte z vlaku, přejdete koleje, tak k hospodě přímo dojdete. Očekávejte klasické vesnické “hotovky”.


Po obědě se vydáte zpátky k nádraží a přejdete opět koleje na druhou stranu, budete pokračovat rovně ulicí Okružní a do ulice Dubové, kde se nachází vstup do areálu Železnice 600. Nejlépe se zorientujete na této mapě.

Do areálu je vstupné 50 Kč na celý den a neomezený počet jízd. Což nám přišlo málo a tak jsme zaplatili stovku za osobu a ještě napsali do návštěvní knihy, že by se neměli bát zdražit na 100 Kč.

Naprosto úžasná zahradní železnice

Uvnitř areálu jsme oněměli úžasem. Čilý železniční provoz, všechno jako na opravdové železnici, desítky nadšených dětí a rodičů. Na hlavní trati jezdí permanentně dva vlaky, plus motoráček, který zajíždí na jednokolejku k Tábořišti. Jedná se zkrátka o simulaci věrného železničního provozu, včetně všech návěstidel a zabezpečovacího zařízení. Výpravčí a strojvedoucí v uniformách, kteří mají radost ze spokojených dětí. Také tedy najdete skutečné návěstidlo, na kterém si můžete vyzkoušet přepínat jednotlivé signály a naučit se, co které “barvy” a rychlosti “blikání barev” znamenají za pokyn pro strojvedoucího na tratích.

Železnice 600, to není jen železnice, ale plno atrakcí pro děti

Jenže to není všechno. V areálu jsou nafukovací skákací hrady, trampolíny, řetízkový kolotoč, malé fotbalové hřiště a další prolejzačky. Zkrátka bohaté vyžití pro všechny děti.

Nechybí ani stánky s občerstvením, jako je točené pivo, točená limonáda, párek v rohlíku, nanuky, sušenky apod. Nic nechybí. Ani stánek se suvenýry a železniční tématikou.


Letecký pohled na zahradní železnici

Cesta zpátky domů

Pro cestu zpátky do Prahy jsme v našem případě použili spěšný vlak Sp 1732 z Vracova v 17:15 a příjezdem do Brna v 18:33. Tady je to trošku honička při přestupu, pokud má vlak i drobné zpoždění, jelikož vlak na Prahu odjíždí z Brna v 18:38 a v Praze jste v 21:07. V našem případě zrovna znamenal přestup rychlý běh do podchodu a na druhé nástupiště. Po nastoupení do vlak jsme se za pár vteřin do pohybu. Ale i kdyby tento vlak ujel, nic se neděje. Do Prahy odjíždí další vlaky z Brna v 18:56 a v 19:38.

Co o sobě píše na webu Železnice 600

Budování zahradní železnice začalo v létě roku 2007. Původní 20ti metrová trať se z jara 2008 prodlužuje na 250 metrů, a od jara 2014 na 500m. Položili jsme 30 tun kolejiva, 2000 pražců, a asi 90 tun kamene. U kolejového tělesa je uložen kabel pro napájení a provoz zabezpečovacího zařízení. Bylo zprovozněno několik železničních přejezdů,  9 výhybek z toho část je řízena elektromotorickými přestavníky a 15 návěstidel. Díky kamarádům a známým máme ve sbírce již několik železničářských čepic a nějaké části uniforem, které se snažíme za provozu používat. Zajíždějí k nám domácí i přespolní návštěvníci, kteří jsou potěšeni jízdou na malé železnici, a některé děti náš vláček jen velmi nerady opouštějí. Vozíme mateřské školy, veřejnost, turisty, a všechny možné příznivce úzkorozchodné železnice. Veškerý vozový park je vlastní výroby. Dokončena je také souprava osobního vlaku Českých drah pro rozchod 600mm v čele s lokomotivou ř.362 ( ESO ) což je pravděpodobně světový unikát, a byl také dokončen motorový vůz ř.810. Momentálně jsou v provozu tři vlakové soupravy o celkové kapacitě cca 100 osob. První souprava je tvořená čtyřnápravovou lokomotivou se dvěma motory, o celkovém tažném výkonu 24kW ( el. 3kW ) a dvěma čtyřnápravovými osobními vozy. Druhou soupravu tvoří již zmíněná lokomotiva řady 362 se dvěma osobními dvounápravovými vozy. Třetím vlakem na naší železnici je motorový vůz ř. 810, který zajišťuje úvraťové vlakové spojení stanice  Záboří se stanicí Tábořiště. V provozu je také automatické zabezpečovací zařízení, které zjišťuje volnost trati pomocí počítačů náprav, a dále dopravu řídí návěstidly na trati – tzv. autoblok. Zabezpečení přejezdů je provedeno podobným způsobem a funguje samočinně.
Dráha vede dnes již přes několik pozemků. Ze všech zastávek se dá dojít k rybníku, kde jsou různá malá posezení.
Celý areál lze projít pěšky, třeba i s kočárkem. Neočekávejte nic velikého – přece jen je to železnice na zahrádce. Občerstvení je umístěno v budově Hlavního nádraží. Věříme, že u nás i letos můžete strávit pěkné nedělní odpoledne, a že se bude svezení líbit nejen dětem.

 

 

Jak jste si mohli přesvědčit, je to sice dopravní výlet, ale nejen pro šotouše. Nejvíc se atrakce líbí dětem a jejich tatínkům. Udělejte si někdy výlet na Moravu, mají to tam prima. Jo a naprosto skvělý a usměvavý je celý personál, který se stará o provoz Železnice 600.

 

Vlaky ve Vracově

 

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou