DPP chce omezit počty tramvajových nehod zaviněných nepozorností tramvajáků

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na září letošního roku první testy antikolizního systému tramvají. Testy budou prováděny na tramvaji typu T6A5 v areálu Opravny tramvají v Malešicích. Antikolizní systém by měl zabránit železničním nehodám, tedy v pražské dopravě mezi tramvajemi. Zatím není v městské tramvajové dopravě plošně zaveden. Pokud bude systém funkční, počítá se s dalším testováním v provozu na vybraných tramvajích.


„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude toto vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.

Systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče tramvaje. U starších typů tramvají lze toto varování zajistit akustickým signálem a u nových tramvají může tento antikolizní systém zastavit tramvaj bez zásahu řidiče. Zařízení pro účely testování poskytne bezplatně americká firma Protran Technology.


„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu na delší dobu. Tramvaj má oproti automobilům velmi odlišné a specifické jízdní a brzdné vlastnosti,“ dodává Oldřich Vytiska.

DPP také v předepsaných intervalech pravidelně kontroluje a měří tzv. zábrzdné dráhy všech tramvají dle vyhl. Ministerstva dopravy č.173/1995 sb. Dopravní řád drah. Nové tramvaje typu 15T ForCity mají nejúčinnější brzdnou sílu. Například při rychlosti 40km/h na rovné koleji a neobsazené tramvaji cestujícími dokáže zastavit (při použití všech brzdných systémů) na vzdálenost cca 18 m.

Zdroj: TZ DPP

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou