Na kukačku: 120 let tramvají v Olomouci (2019)

V sobotu 1. 6. 2019 oslavila Olomouc 120 let tramvajové dopravy. Dopravní podnik uspořádal ve vozovně den otevřených dveří, vyjela mimořádná linka 120 a byly představeny nové tramvaje EVO, což byl dobrý důvod k návštěvě Hanácka.


Historická souprava 223+99 na dvoře vozovny

Naše sedmičlenná skupina si vybrala pro cestu do Olomouce národního dopravce České dráhy. Expres 123 jel velmi obsazený a tak se hodily místenky, které jsme si pořídil při zakoupení jízdenky v e-shopu. Ale když se někteří chtěli prokázat jízdenkou v mobilu, zjistili jsme, že ve voze nefunguje garantované připojení k Wi-Fi a tak jsem se nechali odškodnit. Na podobné odškodnění má právo každý cestující ve vlacích vyšší kvality, pokud nejsou dodrženy garantované standardy. Kromě internetu se to vztahuje například i na klimatizace, nebo zásuvky.

Od olomouckého nádraží k tramvajové vozovně jsme použili speciální posilovou tramvajovou linku 120, která jezdila v době konání dne otevřených dveří v trase Fibichova – Hlavní nádraží – Náměstí Hrdinů a dále pokračovaly spoje jako linka 3 přes Šantovku na konečnou Trnkova.

Historický vlečný vůz 99

Modernizovaná T3 patří už k veteránům vozového parku

V areálu olomoucké vozovny byly vystaveny jednotlivé typy tramvají od historické po nejnovější. Návštěvníci mohly nahlédnout také do jednotlivých hal vozovny a do dílen. Na dvoře vozovny byl prezentován také elektrobus. Slunné počasí přilákalo do “malé” vozovny velké množství rodin s dětmi i fanoušků dopravy. Byla to radost pohledět na krásně zorganizovaných den otevřených dveří, kde nechyběly soutěže a další doprovodný program pro děti. Jediná smutná skutečnost byla, že Olomouc slavila 120 let tramvají, ale nebyla možnost se projet žádným historickým vozidlem. Historická souprava 223+99 byla staticky vystavena na dvoře, historický vůz č. 16 je deponován v Brně a tím končí olomoucká sbírka historických tramvají.

Historický vůz 223

Autobusy Solaris v hale vozovny

Oprava tramvaje T3 po nehodě

Té trojka v lakovně

Jedním z důvodů malé sbírky historických vozidel může být fakt, že město má už desítky let nedostatečné kapacity pro deponování tramvají a proto není prostor pro zakládání větší sbírky. Na druhou stranu jiná města řeší podobnou situaci při významných výročích např. zapůjčením muzejních vozidel z jiných měst.

V odpoledních hodinách jsme si projeli opět celou tramvajovou síť a vyzkoušeli jednotlivé typy tramvají v běžném provozu. Lze konstatovat velký výrobní pokrok mezi vozy Vario LFxx a EVO 1, ale také mezi prototypem EVO, který jezdil v Praze a mezi tím, který byl v minulém roce dodaný do Olomouce. Český výrobce se opravdu snažil odstranit řadu nedostatků a vůz působí daleko lépe a vhodněji řešen. O EVO 1 se dá říct, že je to ideální tramvaj pro malá města, která nemají finanční prostředky na nákup moderních tramvají. Tramvaj EVO 1 v Olomouci neurazí, hodí se do provozů typu Most, Liberec a samozřejmě do chudých regionů Ruské federace, kde může být určitou náhradou za tramvaje typu T. Není náhodou, že podobné tramvaje se v Rusku už několik let vyrábí.

Nejnovějším typem tramvaje v Olomouci je EVO

EVO a Astra na dvoře vozovny

Vozovna

Vozovna

Dobová čelní orientace

Dílna

Tradiční součást dílny

Trio na dvoře vozovny

Rubik, odstavná plocha u vozovny

Olomoucký elektrobus

Tramvaj EVO zatahuje pro poruchu do vozovny

Cestující má v tramvaji EVO mnoho tlačítek na výběr

Hlavní nádraží

EVO na lince 4 za zastávkou Náměstí Hrdinů

EVO na lince 2 v zastávce Náměstí Hrdinů

Vario ve smyčce Neředín

EVO na lince 2 vyjíždí ze smyčky Neředín

Solaris na lince 26 přijíždí do zastávky Neředín

Vario na výjezdu ze smyčky Nová Ulice

EVO1 ve výstupní zastávce Pavlovičky na lince 4

Astra na lince 1 v křižovatce Havlíčkova x tř. Svobody

Původní trať na Novou Ulici v ulici I. P. Pavlova

Trať procházela areálem nemocnice

Dříve ulice I. P. Pavlova pokračovala do dnešní ulice Wolkerova

Vývoj tramvajové dopravy v Olomouci (zdroj: olomouc.eu)

Tramvajový vozový park (zdroj: dpmo.cz)

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou