Praha testuje vlastní přístřešek na Palackého náměstí

Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Foto: IPR Praha

„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

TZ IPR Praha

  • V pražské MHD pracují ženy už 105 let. V podniku jsou menšinou
    Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si dnes připomíná 105. výročí od chvíle, kdy se v řadách zaměstnanců zabezpečujících provoz městské hromadné dopravy v Praze vůbec poprvé objevily ženy. První průvodčí tramvaje nastoupily tehdy do svého zaměstnání 1. prosince 1915, kdy byly zařazeny do stálé služby na vlečných vozech. Tehdejším Elektrickým podnikům král. hlavního města Prahy, … Pokračovat ve čtení
  • Výzva! Nominujte Vánoční tramvaje a trolejbusy do letošního ročníku tradiční ankety
    Předchozí tři ročníky ankety o nejhezčí Vánoční tramvaj měly obrovský úspěch nejen v Česku, ale také v zahraničí. Do hlasování se zapojilo v 1. ročníku rok 2017) přes 18 tisíc čtenářů, do 2. ročníku (2018) přes 52 tisíc čtenářů a do 3. ročníku (2019) rekordních 73 624 čtenářů. "Dopravní podniky už se ptají, jestli bude … Pokračovat ve čtení
  • Nové autobusové spojení do Českého Švýcarska v mimosezóně
    Doprava Ústeckého kraje a obecně prospěšná společnost České Švýcarsko společně zajistily zimní víkendový provoz autobusů v centrální části národního parku v úseku Jetřichovice – Mezní Louka. Ústecký kraj linku provozuje a financuje. „Jedná se o zcela novou službu veřejnosti. Propojení Jetřichovic a Mezní Louky  v zimním období doposud  nikdy neexistovalo. Napomáháme tak rozvoji nabídek v turismu mimo … Pokračovat ve čtení
  • V Bochumi otevřeli novou tramvajovou trať
    První listopadový den byla v německé Bochumi zprovozněna nová tramvajová trať Langendreer Markt – Papenholz. Spojuje Langendreer a Witten. Tím byla i zrušena původní jednokolejná trať vedená polem a lesem, kde jezdila linka 310. Nová trať dlouhá 2,6 km vede zastavěným územím a spojuje Witten s železniční stanicí Langendreer, odkud jezdí linky S-Bahn do centra … Pokračovat ve čtení
  • Brno naruby. DPMB začíná značit nenízkopodlažní spoje
    S nákupem nových vozů v Brně postupně vzrostl podíl nízkopodlažních tramvají, trolejbusů i autobusů na 77 procent. Díky dlouhodobé strategii DPMB podnik pořizuje pouze vozy klimatizované a nízkopodlažní. U autobusů aktuálně činí podíl nízkopodlažních 94 procent. U většiny linek už tak nedává smysl označovat v jízdních řádech nízkopodlažní spoje ikonkou a podnik přistoupil k opačnému … Pokračovat ve čtení