Praha testuje vlastní přístřešek na Palackého náměstí

Do jara příštího roku bude na Palackého náměstí umístěn testovací prototyp zastávkového přístřešku MHD se zábradlím. Návrh vzešel ze soutěže, kterou uspořádal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) v loňském roce.

Testovací období má zjistit funkčnost a design nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě nepřesáhne 200 000 Kč. Příští rok pak bude vypsáno veřejné výběrové řízení na nového dodavatele a správce tohoto městského mobiliáře. Díky tomu bude mít město plnou kontrolu nad reklamou a nad příjmy z ní plynoucí.

V současné chvíli je v Praze nedostatek zastávkových přístřešků. Nejen, že je zastávek málo, ale téměř polovina z nich je zastaralá a neumožňuje tak využívat nové technologie. Tyto přístřešky nejsou ve vlastnictví Prahy, a proto má hlavní město velmi omezenou možnost ovlivnit jejich vzhled a postrádá tak kontrolu nad reklamou a příjmy, které z ní plynou. V létě roku 2021 vyprší smlouva se současným správcem mobiliáře a ve veřejném výběrovém řízení bude vybrán jak nový dodavatel zastávkových přístřešků, tak i jejich správce. Ten bude pro hlavní město o vítězný typ pečovat.

Foto: IPR Praha

„Městský mobiliář je často přehlíženou, ale velice důležitou složkou města, na kterou nesmíme zapomínat. Kromě toho, že poskytuje pohodlí svým uživatelům, by měl být reprezentativní a snadno udržovatelný. Všechny tyto atributy nový zastávkový přístřešek splňuje, a proto mě těší, že se v Praze začne postupně rozšiřovat,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hl. m. Prahy.

Zastávka veřejné dopravy je důležitým prvkem ve veřejném prostoru, který neodmyslitelně patří k MHD. Ať už se jedná o dopravní stavbu nebo zastávku, vždy musíme myslet na to, aby výsledek vypadal pěkně a zapadal do svého okolí,“ vysvětluje Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

Inciativa sjednotit městský mobiliář a vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy, vznikla již v roce 2017. Tehdy se začalo s hledáním designu městské lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola. Vítězný návrh pak prošel testovacím obdobím a dnes se Pražané s novým mobiliářem setkají například ve Stromovce, na Petříně nebo na Strossmayerově náměstí. Odpadkový koš dokonce letos získal prestižní ocenění Red Dot Design Award.

Jednotný vzhled mobiliáře přispěje ke snížení počtu typů „městského nábytku“, podpoří jednotný design těchto prvků a nastaví tak standard, který by minimálně měl mobiliář splňovat.

„Ucelený design městského mobiliáře pomůže výrazně zvýšit kvalitu veřejných prostranství v Praze. Těší mě, Praha má svůj vlastní design, se kterým se může prezentovat,“ říká Petr Hlaváček, radní pro oblast územního rozvoje.

Testovací prototyp bude na Palackého náměstí umístěn celkem 6 měsíců. V průběhu jara 2020 bude testovací období vyhodnoceno a na jeho základě bude přístřešek se zábradlím případně upraven. Poté bude následovat výroba pilotní série, která by se měla objevit již na různých místech v Praze.

„Po více než dvaceti letech získá Praha zastávky do svého majetku a bude tak nad nimi mít kontrolu nejenom z pohledu jejich rozmístění, funkčnosti, ale také nad reklamou. Tento dohled Praze dodnes chyběl,“ uzavírá Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

TZ IPR Praha

  • Kdy v Praze vyjede tramvajová linka 19?
    Když byla v roce 2012 zrušena v Praze tramvajová linka 19 v rámci velkých linkových změn, lidé nejásali. Linka totiž dlouhodobě fungovala jako tangenciální linka ve východní části Prahy a spojovala v minulosti Hloubětín, Vysočany, Libeň, Žižkov, Strašnice a Vršovice. Ač se po linkách urychlující cestování po Praze bez nutnosti zajíždět do centra často volá, … Pokračovat ve čtení
  • Vídeň chce veřejný prostor rozdělit férově
    Kolik prostoru ve městě potřebují chodci, cyklisté a řidiči automobilů? A kolik místa vlastně zabírají komunikace pro jednotlivé druhy dopravy? Bezmála tři čtvrtiny všech cest ve Vídni vykonají obyvatelé města pěšky, na kole nebo v MHD. Na auto připadá podle městské agentury pro mobilitu kolem 26 procent cest. Ale při pohledu na prostor věnovaný jednotlivým … Pokračovat ve čtení
  • Prodloužený víkend s výlukami na metru C a na Barrandově
    Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije nadcházející prodloužený víkend k pracím na lince C pražského metra a tramvajové trati Hlubočepy – Barrandov. V úseku Pankrác – Pražského povstání bude pokračovat ve výměně dřevěných pražců za betonové. Z tohoto důvodu bude od soboty 26. září 2020 do pondělí 28. září 2020 obousměrně přerušen provoz metra na lince C … Pokračovat ve čtení
  • V CAMPu začala výstava „Praha zítra? Pražské priority“
    Zajímá vás, jak bude vypadat metropole za 20 let? Výlet do budoucnosti nabízí výstava Praha zítra? Pražské priority představující 25 ambiciózních stavebních projektů, které v příštích 20 letech výrazným způsobem promění tvář Prahy. Expozici připravilo hlavní město Praha a IPR Praha. Začíná 23. září a potrvá do 20. prosince 2020 v prostorách pražského Centra architektury … Pokračovat ve čtení
  • Z dočasného omezení se stává trvalé, aneb vývoj pražské MHD
    Když bylo koncem srpna jasné, že od září pojede městská doprava v Praze omezeně, někteří se báli používat slovní spojení "omezený provoz", či "prázdninový provoz". Místo toho se našel termín "plný červnový provoz". Jenže ze srovnání provozu v září 2018 a v září 2020 bylo jasné, že provoz je zásadně omezený. Jako ukolébavka se začalo … Pokračovat ve čtení