Konec Düwagů v Poznani

Druhou listopadovou neděli se Poznaň akcí „Pożegnanie Helmutów“ rozloučila s pravidelným provozem vozů Düwag GT8. První vozy z Düsseldorfu byly dodány již v roce 1996, poprvé s cestujícími pak vyjely 30. ledna 1997 při otevření trasy PST (Poznański Szybki Tramwaj – Poznaňská rychlá tramvaj). I přes jejich stáří byly vozy málo poruchové a oblíbené mezi řidiči i cestujícími.

Během 22 let se na Poznaňských kolejích vystřídalo celkem 56 vozů z Düsseldorfu a 31 z Frankfurtu nad Mohanem – část z nich byla obousměrná. Postupem času byly v souvislosti s dodávkami nových vozů postupně odstavovány. Posledním „hřebíčkem do rakve“ pak byly dodávky nových Moderusů Gamma. Do dodání plného počtu ještě zůstane pětice obousměrných vozů GT8 jako záložní, zejména pro použití při výlukách. Několik dalších vozů pak bude sloužit jako služební.

Obousměrný vůz #907 původem z Frankfurtu nad Mohanem projíždí podzemní zastávkou Piaśnicka/Kurlandzka. Foto: Jiří Pecina
Vůz #702 zůstane jako muzejní, dodán byl v roce 2010 z Düsseldorfu. Foto: Jiří Pecina

V neděli 10.11 se úderem jedenácté hodiny otevřely brány vozovny Madalińskiego, kde byly vystaveny historické vozy GT6 – 2513 z Düsseldorfu, GT8 – 702 z Düsseldorfu, GT8ZR – 907 z Frankfurtu nad Mohanem (v původních barvách německých dopravců) a zbývající provozní vozy 697, 699, 703, 707, 708, 711 a 712.

Ve 12 hodin pak všechny vozy vyjely do města po trase MADALIŃSKIEGO – Hetmańska – Głogowska – PST – OS. SOBIESKIEGO (12:28) – trasa PST – Roosevelta – Fredry – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – most św. Rocha – trasa Kórnicka – FRANOWO (průjezd vozovnou) (13:45) – Zegrze – Hetmańska – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Wielkopolska – PIĄTKOWSKA (14:45) – Wielkopolska – Roosevelta – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Roosevelta – most Dworcowy – Wierzbięcice – MADALIŃSKIEGO.

Průjezd křižovatkami byl zajištěn za pomoci dispečerů a policie. Vůz #703 projíždí křižovatkou u zastávky Most Teatralny. Foto: Jiří Pecina
Za velké pozornosti fotografů vyjíždí vůz #699 ze smyčky Piatkowska. Foto: Jiří Pecina
Poslední zatažení do vozovny Madalinskiego a vůz #697. Foto: Jiří Pecina
Na míru vyrobená linková orientace. Číslo linky zde značilo počet let provozu tohoto typu v Poznani. Foto: Jiří Pecina
Poslední zapózování ve vratech vozovny Madalińskiego. Foto: Jiří Pecina

Jízda tramvajemi byla bezplatná a mnoho lidí si nenechalo ujít příležitost se naposledy svézt.

Text a foto Jiří Pecina