DPP začíná dezinfikovat ozonem i autobusy, mezi prvními jsou ty, které jezdí na letiště

Pražský dopravní podnik začal o víkendu dezinfikovat ozonem první autobusy. V první fázi se jedná o autobusy v garážích Kačerov a Řepy. Tramvaje už téměř všechny dezinfekcí ozonem prošly.

Ještě koncem února nebyla dezinfekce autobusů DPP v plánu a leckdo se podivoval, proč se opatření týká jen tramvají. „DPP používá dezinfekci při každém z pravidelných úklidů autobusů či metra, nicméně dezinfekce ozónem se v této chvíli týká „pouze“ všech našich tramvají,“ sdělila koncem února pro MHD86.cz tisková mluvčí DPP Aneta Řehková.

O větší dezinfekci autobusů žádala začátkem března Bezpečnostní rada MČ Prahy 6. Především šlo i linky 119 a 191, které jezdí na ruzyňské letiště.

Dopravní podnik počítá s „ozonizací“ autobusů ve všech garážích. Kromě Řep a Kačerova deponuje dopravce autobusy ještě v Hostivaři, na Klíčově a ve Vršovicích. Zároveň jedná DPP o provádění tohoto typu dezinfekce v soupravách metra.

Tato metoda účinně odstraňuje viry, bakterie, houby, původce zápachu a je několikanásobně účinnější než dezinfekce běžnými chemickými prostředky, které DPP při úklidech denně používá. Záměrem DPP je nicméně zavést do svých úklidových postupů nejnovější technologie dezinfekce vozů na bázi nanopolymerů, které od pátku testuje ve dvou tramvajích a jednom autobusu.

„Je to další z našich preventivních opatření, kterým chceme přispět ke zvýšení komfortu a pocitu bezpečí cestujících. Jednáme i s dodavatelem úklidu souprav metra, ve kterých chceme dezinfekci ozonem provést také. Našim cílem je nicméně v oblasti úklidů a dezinfekce do budoucna využívat moderní a k povrchům šetrnější postupy, účinné na dlouhodobější bázi,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „V této chvíli jsme schopni denně ošetřit ozonem zhruba 40 autobusů v závislosti na provozních požadavcích.“

Dezinfekce jednoho standardního 12metrového autobusu ozonem zabere minimálně půlhodinu. Na jedno vozidlo jsou potřeba dva generátory „aktivního kyslíku“ O3 s výkonem 7 g ozonu za hodinu. Po aplikaci ozonu je nutné z bezpečnostních důvodů minimálně 30 minut vozidlo nechat vyvětrat, aby koncentrace aktivního kyslíku klesla na přijatelnou úroveň, ve vysokých koncentracích je pro člověka toxický.

Vzhledem k plynnému skupenství se ozondostane do každé spáry, do všech pórů v interiéru vozidla. Jeho účinek několikanásobně vyšší než běžná chemická dezinfekce. Zatímco účinnost konvenčních dezinfekčních prostředků např. na bázi chlóru se udává v řádu desítek minut, u ozonu jsou to dny.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou