ROPID v tichosti povolil DPP vypravovat „hrbáče“ na linky, kde si lidé na jejich kapacitu stěžovali

Na podzim 2018 se zvedla velká nevole mezi cestujícími (Lidé z linky 109 si stěžují na nové autobusy SOR BN 12, „Hrbáč“ SOR na lince 207. Prý administrativní chyba), kteří kritizovali vypravování autobusů SOR BN 12 (hrbáče, velbloudy,…) na městské linky. Autobusy přizpůsobené pro příměstské linky začal tehdy dopravní podnik vypravovat na vytížené městské linky.

Po zjištění, že DPP porušoval tímto vypravením dohodu s ROPIDem se situace uklidnila a dopravce vrátil vozy na příměstské linky. Potíž autobusů SOR BN 12 na městských linkách spočívá v počtu dveří. Vůz má cca poloviční přední dveře a poté jedny „normální“ dveře uprostřed. Jiné autobusy stejné délky a stejného výrobce mají dveře čtvery. Dalším problémem je vnitřní uzpůsobení autobusu. Svým určením na meziměstské linky má v interiéru plno sedaček, ale málo prostoru pohyb cestujících ke dveřím a od nich. Proto je nevhodné autobus vypravovat na linky, kde dochází k velkým výměnám cestujících.

Přesto ROPID opětovně povolil dopravnímu podnik provoz těchto meziměstských autobusů na městských linkách. Mezi povolenými linkami je i „sto devítka“, kde byly stížnosti od cestujících i řidičů, protože vypravením těchto vozů vznikalo na lince zpoždění.

Nově je povolen provoz meziměstských autobusů na linkách, které jezdí i ze sídlišť k metru. Příkladem je třeba linka 145 a 158. Nebo je povolená i linka 147 na Suchdol. Celý problém spočívá v nevhodném nákup autobusů ze strany dopravce, tedy dopravního podniku. Ten v roce 2018 nakoupil padesátku autobusů SOR BN 12 (Nejnovější autobusy DPP „Hrbáče“ jsou krokem o 10 let zpátky) pro příměstskou dopravu, jenže reálně nemá pro vozy vhodné uplatnění.

Interiér autobusu SOR BN 12 svým uspořádáním je zcela nevhodný na linky jezdící v Praze

Kuriózní situace nastávala během koronakrize, kdy autobusy neotvíraly přední dveře. V případě autobusu SOR BN 12 byly otevírány jen jedny dveře na zastávkách. Zároveň měl DPP od ROPID povoleno tyto autobusy kamkoliv vypravovat. „V aktuální mimořádné situaci a při stále ještě snížené poptávce však bylo dovoleno výjimečné vypravení i na jiné linky, pokud to bylo nutné pro zajištění jízdy konkrétního pořadí,“ sdělil pro dopravní magazín MHD86.cz Filip Drápal z ROPIDu.

Výsledkem je utrpení pro cestující na městských linkách provozovaných dopravním podnikem. Zatímco v roce 2018 povolil ROPID dopravnímu podniku „hrbáče“ vypravovat na 4 městské linky v pracovních dnech a na 7 městských linek o víkendech, od podzimu 2019 ROPID rozšířil povolení na 8 městských linek v pracovní dny a na 14 městských linek o víkendech (nyní na 13 linek, jelikož o linku 227 DPP začátkem ledna přišel).

Stav od listopadu 2019:

Podle dohody mezi Ropidem a DPP mohou být „hrbáči“ SOR BN 12 být nasazovány na linky: 123, 130, 147, 151, 161, 172, 229, 244, 340, 347, 351, 355, 363 a o víkendu na linky: 109, 111, 123, 145, 149, 158, 161, 162, 165, 169, 227 (DPP o linku přišel začátkem roku 2020), 241, 244, 250, 340, 347, 351, 355, 363.

Stav na podzim 2018:

Podle dohody mezi Ropidem a DPP mohou být „hrbáči“ SOR BN 12 být nasazovány na linky 130, 160 + 355, 161 + 312, 229 + 364 + 366, 340, 347, 351, 363, 955. O víkendu pak ještě na linky 111 + 329, 227, 244, 906.

Oficiální seznam poskytnutý ROPIDem:


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.