Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.
Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- DPP pořádá tuto sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metraVe čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto historickou událost společně s Pražany a cestujícími … Pokračovat ve čtení
- Retro vozy na brněnských linkách 10 a 25Milovníci retro vozů se po zimní přestávce opět dočkali! Na brněnských linkách 10 a 25 v nepracovní dny opět jezdí retro vozidla. Na tramvajové lince 10 mezi 10. a 20. hodinou nejčastěji … Pokračovat ve čtení
- FlixBus už spouští sezonní linky na JadranFlix, rychle rostoucí společnost v oblasti technologie a mobility, oznamuje puštění sezonních nočních linek do Chorvatska. Mimo níže zmíněné spoje budou v provozu také další, celoroční, případně sezonní, provozované partnery z dalších … Pokračovat ve čtení
- Cestování vlakem do Drážďan, Berlína a Hamburku během léta s povinnými místenkamiMezistátní vlaky EC mezi ČR a Německem na lince z Prahy přes Drážďany a Berlín do Hamburku a dalších severoněmeckých měst bude od 1. června do 1. září 2024 možné použít jen s povinnou místenkou. … Pokračovat ve čtení
- Revizoři DPMB budou vybaveni kamerami. Zjednoduší to vyřizování stížnostRevizoři Dopravního podniku města Brna (DPMB) budou mít od začátku května ve výbavě kamerový monitorovací systém. Zaznamená průběh jejich pracovní činnosti. Dopravce tak bude mít lepší a přesnější podklady k řešení stížností. Doposud … Pokračovat ve čtení