Šurovský: Na podzim vyjedou retrobusy na další linku

Tramvajové retro vozy doplní retro autobusy. První vlaštovkou je vysokopodlažní Karosa B961 na lince 180, o které jste se slyšeli v červnovém Dopravním podcastu. A chystají se další retrobusy. Jaké? Kde budou jezdit? A kdo se zasadil o realizaci? O tom je rozhovor s Janem Šurovským, technickým ředitelem (povrch) Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Kdy vznikla myšlenka zachovat autobusy Karosa coby retro vozy?

Tato myšlenka vznikla v DPP před mnoha lety, při vyřazování posledního vozu B931, který se ale již bohužel nepodařilo zachránit. Nyní jsme ji oživili s plánovaným ukončováním provozu posledních vozů B951, zejména v podobě posledních vysokopodlažních Karos. Ty byly v dobrém technickém stavu, zejména pak vůz 6380, který byl po generální opravě. V době provádění jeho generálky totiž nebylo jasné, že se zkrátí povolení k provozu autobusů na linkách z 20 let na 17 let a v budoucnu dokonce jen na 15 let.

Další informace o retro autobusech a retro tramvajích v 65. Dopravním podcastu:

Kdo s tímto nápadem přišel?

Nevím, kdo byl úplně prvním otcem myšlenky, je to už mnoho let. Nějaké náměty přicházely z Muzea MHD i z jednotky Správa vozidel a autobusů, nicméně teď jsme je přetavili do konkrétní podoby. Přijde mi logické mít a nabízet nejen jízdy starou tramvají nebo historickými soupravami metra, ale také retro autobusy. Proto jsem tuto myšlenku podporoval a zasadil se o její realizaci.

Jaké vozy budou ve sbírce retro vozů a jak probíhal výběr?

Pro retro linku jsme vybrali krátká vozidla B951 ev. č. 4998 (původně 4068) a 4999 (původně 4087) a dvě kloubové Karosy B961 ev. č. 6379 a 6380. K tomu jsme přidali Retrobus Citelis ev. č. 3510 a alespoň jeden Citybus, konkrétně ev. č. 3468, neboť tyto vozy, které nás provázely ve velkém množství posledních cca 22 let, jsou již prakticky zlikvidovány.

Proč byla pro provoz „retro“ autobusů Karosa B961 vybrána linka 180?

Návrh této linky je z pera pana Václava Brejšky, z týmu pana Scheinherra, náměstka primátora pro oblast dopravy. Mě se tento nápad líbí, protože linka 180 vede kolem vozovny Střešovice a Muzea MHD, takže to má svoji logiku.

Na jakých linkách a od jakého data se chystá provoz Karos B951 a nízkopodlažního Citybusu a Citelisu?

Aktuálně počítáme s linkami 182, popřípadě 185 (linka 182 přes prázdniny nejezdí). Přesný datum zatím nebyl stanoven, ale mělo by to být v průběhu letošního podzimu.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.