DPP: Nepovede-li se obnovit retrolinka 23 příští rok, hrozí odstavení až 16 retro vozů

Koronakrize vyřadila v Praze z provozu tramvajovou retrolinku 23. Ta byla od roku 2017 speciální svým provozem legendárních retro tramvají T3 a zároveň pomáhala kapacitně přetížené lince 22, jelikož její trasa vedla přes historické centrum k Pražskému hradu. Jaký bude další osud retrolinky a především retro vozů?

„Existují návrhy na částeční obnovení jejího provozu, diskutujeme je s HMP i ROPIDem, nicméně žádný konkrétní plán zatím nebyl schválen. DPP je na obnovení provozu nostalgické linky 23 kapacitně připraven, vozový park pro ní zatím udržujeme, vozy vypravujeme prioritně na linku 2 (2 pořadí/vozy o pracovních dnech, 1 pořadí/vůz o víkendech), ad hoc také na linky vozovny Hloubětín, např. 5 nebo 15,“ sdělil pro dopravní magazín MHD86.cz Daniel Šabík, vedoucí komunikace DPP a dodává: „My bychom byli rádi, aby linka 23 opět jezdila, i když v omezeném rozsahu, např. pouze o víkendech nebo v době, kdy je otevřeno Muzeum MHD. Linka si za dobu svého fungování získala určité povědomí, je to jedna z atrakcí, která k Praze patří. Bude záležet na tom, jestli se podaří oživit turistický ruch v Praze a jak bude vypadat MHD v Praze na podzim a v příštím roce, o jejíž podobě se vedou jednání.“

Další informace o retro autobusech a retro tramvajích v 65. Dopravním podcastu:

Zatímco provoz retrovozů na lince 2 je stabilní, na linkách 5 a 15 jsou k vidění už jen zřídka. Snaha je vozy kilometricky šetřit a vypravovat je pouze pro zachování v provozuschopném stavu. Dlouho vyhlížený provoz tramvají T2 nastal o letních prázdninách. „Retrovozy T2 se snažíme vypravovat na linku 2 hlavně o sobotách resp. ve středu, tj. v době kdy je otevřeno Muzeum MHD, ale zatím v ad hoc režimu. Pravidelnější provoz zatím neplánujeme do doby než bude zřejmé, jestli a v jaké podobě bude obnovena nostalgická linka 23,“ říká Daniel Šabík.

Dopravní podnik si zatím drží poměrně velký vozový park pro retrolinku 23. „Na nostalgickou linku 23 máme k dispozici 24 vozů + několik rezervních, které by bylo možné po určitých úpravách také využívat. Z toho 5 vozů je opravených resp. na 2 v současnosti probíhá generálka v opravnách EKOVA v Ostravě (jedná se o vozy T3SUCS ev. č. 7269 a T3M ev. č. 8042), na kterou máme podepsaný kontrakt. Další 3 vozy jsou ve velmi dobrém stavu, nevyžadují generální opravu,“ informuje Daniel Šabík.

Pokud se nepovede obnovit provoz retrolinky 23 v blízké době, obavy o retro tramvaje jsou na místě. „Zbylých 16 vozů nutně potřebuje opravy, hrozí jim propadnutí revizí a zkoušek či konec TBZ. V tomto stavu je bez pravidelného provozu nemůžeme dlouhodobě udržovat. V případě, že se provoz nostalgické linky 23 nepodaří obnovit nejpozději na příští sezónu, budeme nuceni postupně až 16 vozů odstavit. Případné obnovení jejich provozu by bylo složité, časově i nákladově náročné,“ naznačuje případný vývoj Daniel Šabík.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.