Dopravní podcast (86): Ošklivá trať na Pankrác a nové železniční jednotky ze Škodovky

V Praze se dokončuje nová tramvajová trať na Pankrác. Minule jsme řešili, že linka 19 nevyjede, tentokrát jsme se zaměřili na architekturu nové stavby. Docela paskvil, jak se dozvíte v podcastu. Blíže jsme se také podívali na nové železniční jednotky z produkce Škoda Transportation.

V Severní Koreji vzniká třetí tramvajový provoz. Půjde o „plážovou“ tramvaj v nově budovaném resortu Kalma Beach.  Metro v Nižním Novgorodu oslavilo 35 let. S pouhými 21,6 km je dodnes třetí největší v Rusku. Moskva láká cestující v metru na slevu, když budou cestovat mimo ranní špičku. Zlevněné jízdenky po 9 hodině dopoledne fungují i v některých německých městech.

Nové Push and pull jednotky ze Škody Transportation začaly jezdit na německé železnici. Zkušební provoz začal mezi Mnichovem, Ingolstadtem a Treuchtlingenem. Jde nejen o první vlak, který Škoda dodala do Německa, ale také zatím nejrychlejší osobní soupravu z produkce českého výrobce. Nové soupravy jezdí rychlostí 190 km/h. Jednotky na podobné bázi budou jezdit i v Česku. České dráhy soupravy objednaly pro trať z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm. Kromě toho České dráhy mohou od Škodovky objednat až 60 jednotek RegioPanter.

Brno naruby. Nově označuje vysokopodlažní pořadí, nikoliv nízkopodlažní. Počet nízkopodlažních vozů DPMB stále roste, např. u autobusů je tento podíl 94 %. Ondřej se byl podívat na novou tramvajovou trať na Pankrác. Měří cca 250 metrů a přesto se architektonicky nepovedla. Kde byl „slavný“ IPR? Nebo architektka Dopravního podniku hl. m. Prahy Anna Švarc? Umístit někam zákazovou značku a do vozovky dát židličky se zdá být maximem městské „architektury“ v Praze.

Kluci z kanálu Metrobus upozornili na předražené autobusové výkony pražského dopravního podniku. Proč vedení města nechce soutěžit jednotlivé linky, aby se ušetřily náklady spojené s provozem MHD?  V závěru Dopravního podcastu Roman upozornil na chybějící koordinaci při rekonstrukci ulic a křižovatek. Jako dobrý příklad uvedl stávající dopravní peklo v severní části Prahy 8.

Pusťte si 86. Dopravní podcast.

___
Dopravní podcast od roku 2015 natáčí Ondřej Matěj Hrubeš (šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz) a Roman Hloch (jeden ze zakládajících členů stránky Tramvaje v České republice).


  • KŽC sehnalo Regionovu pro S34
    Dopravce KŽC Doprava provozující městskou vlakovou linku S34 z pražského Masarykova nádraží do Čakovic zajistil částečnou náhradu za odstavená nízkopodlažní vozidla v podobě motorové jednotky Regionova pronajaté od Českých drah. Toto částečně nízkopodlažní vozidlo splňující … Pokračovat ve čtení
  • Varšavské metro M2 slaví 10 let
    Přesně 8. března 2015 byl pro cestující otevřen centrální úsek druhé linky varšavského metra M2. Jeho výstavba trvala čtyři roky. Úsek od stanice Rondo Daszyńskiego po stanici Dworzec Wileński ujede vlak za 11 minut. Spojuje … Pokračovat ve čtení
  • Mnichovská MHD se vrátila na předcovidová čísla
    Mnichovský dopravní podnik (Münchner Verkehrsgesellschaft, MVG) v roce 2024 přepravil 615 milionů cestujících, což odpovídá stejnému počtu lidí jako v rekordním roce 2019. Ve srovnání s rokem 2023 se počet cestujících zvýšil o 45 milionů, … Pokračovat ve čtení
  • Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru v Praze
    Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby takzvaného Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní části frekventované stanice Praha-Libeň. Výsledkem bude … Pokračovat ve čtení
  • Stockholmské metro slaví 75 let
    Letos slaví stockholmské metro úctyhodných 75 let a toto jubileum se bude slavit různými způsoby po celý rok. Od února pořádá Muzeum tramvají (Spårvägsmuseet) řadu akcí, které připomenou historii metra až do současnosti. Stockholmské metro … Pokračovat ve čtení