Praha zavede 6 zbytečných spojů metra bez navazujících přípojů

Zatímco „státní večerka“ se posunula z 21. na 23. hodinu, denní provoz MHD zůstává v Praze nezměněn s ukončením ve 22 hodin. Jakousi reakci na posunutou „večerku“ má být zavedení jednoho spoje metra v každém směrem po 22. hodině. Jenže se nedá mluvit o nějakém posílení, protože na tyto spoje nebude navazovat tramvajová ani autobusová doprava. Jedná se tak jen o líbivé PR bez znalosti dopravního systému.

Zásadní problém, že nově poslední metro nebude navazovat na přípoje denní povrchové dopravy, přiznává tučně ROPID i ve své tiskové zprávě. Není ovšem jasné, proč bude od 30. listopadu těchto šest spojů zavedeno, když denní provoz tramvají a autobusů se neprodlužuje.

Buď měla Praha prodloužit denní provoz metra, tramvají i autobusů (do 22:15, či do 23:00) a nebo nechat stávající provoz do 22. hodiny. Ale zmíněných šest spojů metra navíc nic nepřinese. K čemu bude cestujícím spoj metra ve 22:15, když při výstupu z metra nepůjde pokračovat dál denními linkami. Dobré je totiž připomenout, že noční linky se úmyslně terminálům u stanic metra vyhýbají, protože jezdí běžně v době, kdy metro nejezdí. Příkladem může být cestující, který přijede posledním metrem třeba na Letňany (stanice v polích mimo zástavbu), odkud v té době už nepojede žádná denní linka a noční linky kolem terminálu projíždí bez zastavení.

V minulosti, když byl třeba na Štědrý den zaveden provoz nočních linek od 18 hodin a metro jezdilo do půlnoci, byly noční linky speciálně trasově upraveny, aby zajížděly ke stanicím metra. To se tentokrát neděje.

Zároveň asi poprvé v 46. leté historii pražského metra se ruší základní pravidlo, že poslední metro navazuje na poslední spoje denních tramvají a autobusů.

Velmi by mě proto zajímalo, kdo vymyslel zmíněných šest spojů navíc, které nikomu nepomohou a pouze prodraží denní náklady na provozování MHD v době, kdy se mluví o nedostatku financí.

Buď na ROPIDu sedí lidé, kteří nerozumí pražské dopravě a nebo si vedení Prahy, pocházející z venkova, snaží nahnat PR body v médiích hloupými opatřeními s vidinou, že nikdo na tento nesmysl neukáže.

Kromě večerní změny budou linky metra posíleny od pondělí 30. listopadu přes den. Intervaly se ve špičkách zkrátí na všech linkách metra. Na lince A o 30-45 sekund (na 180-210 s), na lince B o 20-30 sekund (na 160-180 s) a na lince C o 10-20 sekund (na 130-155 s).


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.